Novinky

Zuzana Ľos-Božiková

Vrstvy, ktoré odkrývajú príbeh

Dátum: 02.06.2025

Autor: Martin Brix

Zuzana Ľos-Božiková patrí medzi najvýraznejšie mladé osobnosti súčasného slovenského módneho dizajnu. Jej tvorba stojí na silných remeselných základoch, koncepčnej hĺbke a osobnom prežitku. V tomto profile sa vydávame po stopách jej cesty – od gaštanových figúrok po medzinárodné móla, od prvých stužkových šiat po kolekcie, ktoré majú silu dotýkať sa tém, tiel aj duší.

Zuzana je mladá slovenská módna návrhárka, ktorá si vo svete lokálnej módy vybudovala výrazný rukopis spájajúci remeslo, konceptuálny presah a precíznu ručnú prácu. Ako sama hovorí, „vždy som bola kreatívne dieťa“. Jej cesta k odevnému dizajnu sa začala už v detstve, keď si vyrábala figúrky z gaštanov a listov a neskôr si strihala tričká a tvorila si z nich vlastné modely. Pochádza zo Svidníka, z rodiny mimo umeleckých kruhov, kde väčšinu tvorili ekonómovia a podnikatelia. Napriek tomu sa vždy orientovala na umenie a tvorivosť. Základnú školu absolvovala so silným záujmom o výtvarnú výchovu, navštevovala základnú umeleckú školu a jej rozhodovanie o strednej škole sa nieslo medzi očakávaniami rodiny a jej vlastným vnútorným hlasom. Otec z nej chcel mať lekárku, no Zuzana si nakoniec presadila cestu, ktorá jej bola vlastná. Nastúpila na Školu umeleckého priemyslu vo Svidníku, kde študovala odevný dizajn.

Škola v Svidníku jej poskytla pevný technický a remeselný základ. Ako sama spomína, „šitie som mala už na takej úrovni, že som sa mohla venovať umeleckej tvorbe.“ Počas štúdia absolvovala stáže v Krakove (Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU) či Aténach, a učila sa nielen technológiu, ale aj figurálnu kresbu, vytváranie konceptov a umelecké myslenie. Po strednej škole pokračovala na VŠVU v Bratislave v Ateliéry odevného dizajnu, kde sa jej vďaka silnému remeselnému základu darilo zameriavať na hľadanie vlastného vizuálneho prejavu. Už počas štúdia mala prvé zákazky, šila kamarátkam šaty na stužkové, venovala sa spoluprácam s firmami a absolvovala stáže u slovenských dizajnérov – – u Andrey Pojezdálovej v Žiline, Mira Saba v Prahe či v Ateliéri módni tvorby na UMPRUM v Prahe. Po bakalárskom štúdiu si dala rok pauzu, ktorý v nej len umocnil presvedčenie, že sa chce móde venovať naplno. Následne nastúpila na magisterské štúdium na UMPRUM v Prahe v Ateliéri módní tvorby / Módní tvorba.

V Prahe sa jej tvorba začala formovať do konceptuálnejšej roviny. Ako hovorí, „veci vznikajú z mojich vnútorných pochodov, niekedy ani netuším, že kolekcia už vzniká“. Dôraz kladie na ručnú prácu, remeselno-technické zručnosti a koncept ako celok. Zuzana je autorka, ktorá spojila výtvarné myslenie, silnú technickú základňu a odvahu hľadať vlastnú cestu. Jej začiatky sú príbehom o tom, že často stačí veriť intuícii a vybrať si niečo, čo má zmysel bez ohľadu na očakávania okolia.

Zuzanina tvorba stojí na pevných remeselných základoch a intuitívnom výraze, ktorý kombinuje tvarovú experimentálnosť s citom pre detail a konceptuálnu hĺbku. Jej dizajn sa neobmedzuje len na vzhľad odevu, ale stavia na vnútornej logike, siluete, pocite a často aj hlbšom presahu. Od samého začiatku bola Zuzana fascinovaná ručnou prácou. Už v detstve zbierala v prírode gaštany a jaseňové listy, z ktorých tvorila figúrky. „Vždy ma bavilo pracovať rukami, objavovať veci hmatovo,“ spomína. Tento vzťah k remeslu sa naplno prejavuje aj v jej tvorbe. Veľký dôraz kladie na remeselné techniky ako šitie, háčkovanie, vyšívanie, prácu s korálkami či netradičnými materiálmi. Pre jej rukopis je typická kombinácia objemnej siluety a jemných, často priehľadných materiálov. „Baví ma kontrast medzi objemom a tesnosťou, hravosť s vrstvením, priesvitnosť a odhaľovanie,“ hovorí. Rada pracuje s tylom, bavlnou, kryštálikmi či technickými priadzami. Techniky ako háčkovanie alebo ručné aplikovanie kryštálikov používa nielen ako dekor, ale ako súčasť siluety. 

Svoju tvorbu často prepája s vnútornými témami. Kolekcie vznikajú z osobných prežitkov, myšlienkových pochodov či dokonca spracovania vnútorných konfliktov a spomienok. „Niektoré témy sa vo mne formujú dlhodobo a potom sa zrazu premenia na odev. Niekedy netuším, že už kolekcia vzniká,“ opisuje proces. Tento konceptuálny základ podčiarkuje vizuálnou jednoduchosťou, ktorá umožňuje vyniknúť forme a téme. Pracuje najčastejšie s monochromatickými paletami, veľmi komfortne sa cíti v čiernej farbe, no v poslednej tvorbe sa objavuje aj ružová a červená. „Keď tvorím v čiernej, najlepšie vynikne silueta a štruktúry materiálov,“ vysvetľuje.

Zuzanin rukopis je postavený na precíznosti, remeselnosti a výpovednej hodnote. Nie je len o tom, ako vec vyzerá, ale najmä o tom, čo komunikuje. „Každý odev je pre mňa vyjadrenie myšlienky, nositeľa, emócie.“ Práve schopnosť prepájať tvar, emóciu a remeslo robí z tvorby Zuzany Ľos-Božikovej jeden z najzaujímavejších a najautentickejších prínosov do súčasného slovenského módneho dizajnu.

Jej kolekcie vznikajú z osobných tém a hlbokých reflexií, ktoré pretavuje do silných vizuálnych vyjadrení. Niektoré jej projekty sa zaoberajú vnútornými pocitmi, iné reagujú na okolitý svet a jeho spoločenské konvencie. Výsledkom sú odevy, ktoré nie sú len estetickými objektmi, ale aj nosičmi ideí a emócií. Jednou z kľúčových kolekcií je Adorn*, ktorá vznikla po jej nástupe na UMPRUM v Prahe. Zuzana v nej reflektuje tému vnútornej obrany pred nechcenými pohľadmi a tlakmi okolia. „Spoločnosť nie je vždy pripravená na odevy, ktoré vybočujú z normy,“ vysvetľuje. Kolekcia pracuje s kontrastom transparentnosti a ochrany: telu priliehavé tylové šaty prekrývajú objemné čierne zvrchníky, ktoré symbolizujú ochranu, obranu aj dočasné maskovanie. S kolekciou Adorn získala cenu na Mercedes-Benz Prague Fashion Week 2024 v rámci súťaže Mattoni Young Fashion Stars a predstavila ju aj na filmovom festivale v Karlových Varoch.

*Vo svojej kolekcii skúma koncept skutočnej krásy vychádzajúcej z nášho vnútra. Vychádza z presvedčenia, že potrebu a pocit, že sa páčime, môžeme naplniť len vtedy, keď sa cítime dobre. V opačnom prípade sa usilujeme vytratiť z centra pozornosti. Z tohto dôvodu kolekcia obsahuje vrchné odevy, ktoré ponúkajú pocit konformity a možnosť splynúť s davom. Naopak, druhá – spodná vrstva odevu – je znakom našej otvorenosti. Tieto odevy sú ozdobené ručne vyrobenými kvetmi, pretože rovnako ako kvety, aj naša radosť z odevu rozkvitá vtedy, keď veríme sami sebe.

Dôležitou etapou v jej tvorbe bola aj bakalárska kolekcia s názvom quod erat demonstrandum* (Q.E.D.), ktorá bola prezentovaná aj na platforme NOT JUST A LABEL. Názov kolekcie, latinský výraz pre „čo bolo treba dokázať“, symbolizuje Zuzaninu snahu preukázať, že aj autorský odev môže mať svoje miesto vo svete komerčnej módy. V tejto kolekcii sa zamerala na tému vštiepenej potreby páčiť sa, ktorá sa napĺňa len vtedy, ak sa človek cíti dobre vo vlastnej koži. Vrchné vrstvy odevov preto ponúkajú možnosť splynúť s davom a vytvoriť si ochranný obal, zatiaľ čo spodné vrstvy zdobené ručne vyrábanými kvetmi symbolizujú osobnú otvorenosť a radosť z odevu. Kolekcia pozostávala z dvanástich modelov.

*Bakalárska kolekcia quod erat demonstrandum je osobným a zároveň profesionálnym manifestom dizajnérky Zuzany Ľos-Božikovej. Latinský názov, ktorý v preklade znamená „čo bolo treba dokázať“, sa stáva symbolickým rámcom pre reflexiu štvorročného štúdia a zároveň výpoveďou o procese, ktorým prechádza módne dielo – od idey v ateliéri až po jeho potenciálny vstup na trh. Kolekcia skúma napätie medzi umeleckou integritou a komerčným svetom módy. Autorka sa v nej pýta: Ako zostať verná svojmu výrazu a pritom uspieť v profesionálnom prostredí? Kedy je odev ešte výpoveďou a kedy sa stáva produktom? A kde v tomto procese zostáva samotný autor? Vizuálne je kolekcia postavená na vrstvení a kontraste: zvrchné odevy evokujú túžbu po konformite, bezpečí a splynutí s davom, zatiaľ čo spodné vrstvy – zdobené ručne vyrobenými kvetmi – odkrývajú krehkosť, intimitu a vieru vo vlastnú jedinečnosť. Odev sa tak stáva nositeľom osobného príbehu aj univerzálnej otázky po identite. Zuzana Ľos-Božiková vo svojej kolekcii vzdáva hold štúdiu, skúsenostiam aj vlastným omylom, ktoré ju formovali. quod erat demonstrandum je dôkazom, že móda nemusí robiť kompromisy – že kreativita a koncept môžu obstáť aj v rámci systému, ktorý často uprednostňuje rýchlosť pred hĺbkou. Finálna kolekcia obsahuje dvanásť outfitov a predstavuje uzatvorenú, no zároveň otvorenú výpoveď o tom, že autor by nikdy nemal opustiť sám seba.

Do jej portfólia patrí aj diplomová kolekcia venovaná pominuteľnosti, pričom vychádza z filozofie Martina Heideggera a myšlienky, že uvedomenie si vlastnej smrteľnosti nás vedie k autentickému životu. V tejto kolekcii pracuje so symbolikou kvetu a cyklickosťou – od púčika po zánik. „Chcem vytvárať odevy, ktoré majú presah a pozývajú k zamysleniu,“ hovorí. Pracovala s materiálmi ako lyko rafia* – papierová priadza a rastlinné vlákna pripomínajúce „raphiovú“ štruktúru, ktoré evokujú krehkosť a dočasnosť. „Keď si uvedomíme vlastnú smrteľnosť, vieme žiť autentickejšie,“ hovorí. Kolekcia vynikala monochromatickým ladením, kde farby prechádzali od bielej cez ružovú až po čiernu.

*Lyko rafia je názov, ktorý sa bežne používa v kreatívnom priemysle (napr. floristike, módnom dizajne či remeslách), no nie je presný názov konkrétneho prírodného materiálu. V skutočnosti ide o syntetickú alebo prírodnú priadzu, ktorá napodobňuje vzhľad a štruktúru prírodnej rafie.

Kolekcia ANGARA vznikla v spolupráci s platformou ROMADE a predstavuje výnimočné spojenie rómskej kultúrnej estetiky s autorským dizajnom. Názov „Angara“ – čo v rómskom jazyku znamená „uhlie“ – symbolizuje silu, hrdosť a vnútorný oheň, ktorý kolekcia vizuálne aj významovo reflektuje. Zuzana sa inšpirovala bohatou tradíciou rómskeho odievania, pričom do kolekcie preniesla prvky ako výrazné výšivky, riasenia, mašle či kontrast čiernej a bielej farby. Tieto tradičné motívy reinterpretovala v modernom kontexte, čím vytvorila odevy, ktoré oslovujú aj mladých zákazníkov. Použitie čipky a ručných aplikácií dodáva modelom jemnosť a zároveň zdôrazňuje remeselnú precíznosť. Kolekcia zahŕňa rôznorodé kúsky – od úpletových šiat s nášivkou ruže, cez biele šaty s riasenou sukňou a čipkou, až po pánske oversized košele a mikiny. Každý model je výsledkom detailnej práce a snahy o zachovanie kultúrneho dedičstva v súčasnej móde. Spolupráca s ROMADE nie je len o móde, ale aj o spoločenskom presahu – podporuje zamestnanosť a sebavedomie rómskej komunity na Slovensku. Projekt tak prepája dizajn s etickým rozmerom a ukazuje, ako môže móda slúžiť ako nástroj kultúrneho dialógu a inklúzie.

K ďalším Zuzaniným kolekciám patria UNTANGLEExpect Nothing a The Origin of Transformation. Kolekcia UNTANGLE bola predstavená na festivale WE’RE NEXT PRAGUE 2024 a nadviazala na Zuzanin dlhodobý záujem o vrstvenie, textilnú plasticitu a introspektívne témy. Na jar 2025 sa na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku objavila s kolekciou Expect Nothing, ktorá reflektovala zložitosť očakávaní vôči autorstvu a ich vedomé opustenie. Kolekcia The Origin of Transformation, publikovaná aj na Not Just A Label, je poctou vnútornej zmene a oslavou autenticity. Vizuálne kombinuje krehké formy s ochrannými objemami a bola nosená aj speváčkou Darou Rolins.

Zuzana často spolupracuje s interpretmi a šoubiznisovými osobnosťami. Medzi najznámejšie patrí spolupráca s Darou Rolins, ktorá mala jeden z jej modelov na titulke slovenského časopisu. „Moja mamina na nej vyrastala, pre mňa to bol neuveriteľný moment,“spomína. Rovnako silným momentom bola tvorba masky pre Rytmusa na jeho koncert v O2 aréne. Kukla, ktorá vznikla v rekordnom čase, obsahovala vyše 50 hodín ručnej práce.

Spolupracovala aj s rapperom Saulom a speváčkou Blanch, ktorá nosí jej modely na koncertných turné. Zuzana o tejto spolupráci hovorí: „Stali sme sa kamarátkami, je to vzájomné prepájanie hudby a módy.“ Z jej dielne pochádzajú aj extravagantné kryštálové kukly, ktoré sa objavili nielen v klipoch, ale aj na módnych prehliadkach. Niektoré modely z jej kolekcií nosili aj známe osobnosti ako Adela Vinczeová, Kristína Svarinská či Naty Kerny.

Svoje odevy tvorí aj na mieru, či už ide o moderátorky televíznych šou ako Let’s Dance, alebo osobné zákazky pre ďalšie klientky. Spolupracuje so stylistami a sama dohliada na realizáciu väčšiny modelov, najmä pri detailných zadaniach. Ako hovorí: „Všetko musím mať pod kontrolou, lebo pri televíznej šou nie je priestor na chyby.“ Každý projekt, či už autorský alebo na zákazku, v sebe nesie stopu jej precíznosti, vnútorného prežitku a silného vizuálneho gesta. Práve tieto spolupráce a kolekcie naplno ukazujú, ako jej tvorba osciluje medzi konceptom, remeslom a priamou komunikáciou s divákom – aj nositeľom. Jej tvorba presahuje ateliérové prostredie a čoraz výraznejšie sa objavuje na prehliadkových mólach, v galériách, médiách i na verejných podujatiach. Jej kolekcie nie sú len artefaktmi na vešiaku – ožívajú v konkrétnych performanciách, stylingoch a editoriáloch, ktoré rozširujú významy samotného odevu.

Jednou z dôležitých platforiem, na ktorej sa prezentovala, bol Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Na jar 2024 tu predstavila časť svojej diplomovej kolekcie, ktorá reflektovala tému pominuteľnosti a cyklu života kvetu. Vizuálne silná prehliadka bola doplnená o autorský styling a výber hudby, čo vytvorilo komplexný zážitok. Zuzana k tomu dodáva: „Vydýchla som si až v momente, keď posledná modelka zišla z móla.“ Významná je aj jej účasť na výstavách – či už v rámci školských výstav UMPRUM, alebo samostatných prezentácií. Tvorbu Zuzany Ľos-Božikovej mohli návštevníci vidieť napríklad aj na Bratislava Design Week, kde sa stretáva experimentálna móda s inými formami dizajnu a umenia. Neoddeliteľnou súčasťou jej viditeľnosti sú aj televízne relácie, rovnako sa jej modely objavujú na koncertoch, v hudobných klipoch a na verejných podujatiach, čím prepája módu s hudbou, performanciou a verejným priestorom. Zuzana tak svoju tvorbu neuzatvára do uzavretých výstavných priestorov, ale smeruje ju k publiku – divákom, nositeľom, komunitám. Móda v jej podaní má viac než len estetickú funkciu – stáva sa výpoveďou, gestom a zážitkom.

Do budúcna chce Zuzana ešte viac prepájať módu s inými umeleckými disciplínami – s performanciou, hudbou, fotografiou, priestorom. „Baví ma, keď sa moja tvorba dostáva do rôznych kontextov, keď odev žije v pohybe, na pódiu, vo vzťahu s človekom,“ vysvetľuje. Uvažuje nad vlastnou značkou, no zároveň si uvedomuje limity rýchlej módy a komerčného prostredia. Aj preto jej cesta smeruje skôr k autorským kolekciám, limitovaným sériám a precíznej zákazkovej tvorbe. Zuzana tak tvorí pomaly, vedome a dôsledne. Chce zachovať autenticitu, ručnú prácu a zmysluplnosť – pre seba aj pre svojich klientov. Verí v módu, ktorá má dušu, výpoveď a ostáva v pamäti. „Odev je pre mňa forma komunikácie – vizuálna, hmatateľná aj emocionálna. Chcem ňou hovoriť jasne, úprimne a s rešpektom.“

Zuzana Ľos-Božiková je autorka, ktorá ukazuje, že móda môže byť osobná, premyslená aj výpovedná zároveň. Vo svete, ktorý často tlačí na rýchlosť, produkciu a prispôsobovanie sa trhu, si zachováva odvahu ísť vlastným tempom – cez ručnú prácu, konceptuálne premýšľanie a dôraz na autenticitu. Každý jej odev nesie v sebe silu príbehu – či už ide o traumu, radosť, cyklus života alebo osobný postoj. Jej práca nie je len o tom, ako niečo vyzerá, ale najmä o tom, čo to znamená. V jej tvorbe sa spájajú silueta, textúra a myšlienka v jedinečný celok. Zuzana ukazuje, že dizajn môže byť spôsobom, ako sa zorientovať vo svete. Ako vytvárať priestor, v ktorom sa človek cíti videný, pochopený a slobodný. Že aj odev môže byť formou empatie.

Z profilu mladej návrhárky, ktorá si sama šila šaty na stužkové, vyrástla dizajnérka, ktorej rukopis spoznávame nielen v ateliéri, ale aj na mólach, v médiách, klipoch a na ľuďoch, ktorým verí a ktorým dôverujú aj oni jej. Zuzana Ľos-Božiková je dôkazom, že móda môže byť viac než len trend – môže byť dialógom. So svetom, s druhými, aj so sebou samým. Jej vízia nie je len o dizajne – je to vízia sveta, kde má tvorivosť ľudský rozmer, kde je móda nástrojom porozumenia a kde sa odev stáva priestorom pre hĺbku, krásu aj odvahu.


Galéria