Novinky
Tvorba, ktorá dýcha jednoduchosťou, rafinovanosťou a jemnosťou s visačkou „Made in Slovakia“
Dátum: 25.05.2021
Autor: Martin Brix
Pohľad človeka, ktorý úplne nevidí do procesu lokálnej tvorby, môže byť niekedy veľmi mylný. Mylný hlavne, keď nevníma dostatočne, koľko času venuje dizajnér dizajnu a jeho hodnotám. Aj kreatívny proces, akési duševné vlastníctvo každého umelca, si vyžaduje určitý čas a práve ten býva často nedocenený až nepochopený. Našťastie, sa pohľad na módny priemysel v poslednej dobe značne zmenil. Ľudia viac podporujú lokálny dizajn a sú ochotní si zaň aj priplatiť. Už aj Slovensko si našlo cestu ku kvalitnému lokálnemu dizajnu. Reprezentujú ho mladí, pracovití a inšpiratívni dizajnéri a dizajnérky.
Zo starého nové, z nového iné. Venujem sa redizajnu použitého a dizajnu nového. V rámci svojej tvorby sa zameriavam na inakosť, ale zároveň jednoduchosť. Dokonalosť hľadá v nedokonalosti. Kristína Ptačin módu neštudovala, no napriek tomu je jej súčasťou odmalička. Jej dedko bol vyučený krajčír a takmer všetky tety pracovali v Makyte. Mohli by sme povedať, že krajčírstvo a móda jej kolujú v žilách už od mala a aj preto ju to k móde ťahalo čoraz viac. Zaujímali ju krásne a upravené ženy a obdivne vzhliadala aj na starý šijací stroj Veritas, ktorý mali a doteraz majú doma. Neuveriteľne fascinujúce sa pre Kristínu stalo krajčírske remeslo. Tomuto komplexnému a náročnému systému, ktorý keď niekto naozaj ovláda, začala prejavovať veľký obdiv. Aj napriek tomu, že sama je stále v procese učenia sa, veľmi ju to baví. Uznáva, že tvorba každej jednej veci je ako živý organizmus. Vyvíja sa, mení a na konci je výsledok často iný, ako bola jej prvotná predstava. Kristínina tvorba tak nie je ako pásová výroba. Keď tvorí, v procese sa prelína jej osobnosť s predstavivosťou, pocitmi a emóciami. Veľmi rada si predstavuje, ale ešte radšej šije.
Už na strednej škole začínala s pretváraním kúskov nájdených v sekáčoch. To naplno využila keď jej brat Jakub vymyslel na tú dobu úplne nový koncept secondhandu. Projekt Nosene chcel priniesť k ľuďom pekné, čisté a voňavé veci podobné tým v bežných obchodoch a rovnaký sa snažil byť aj celý interiér kamennej predajne. Všetko tak, aby mali zákazníci z nákupu dobrý pocit. Prevádzka mala aj časť, ktorá sa venovala upcyklácii a na Slovensku boli dokonca medzi prvými. Použité či poškodené veci rôzne dizajnovali, pretvárali či prešívali. A práve toto bola Kristínina úloha. Projekt sa nakoniec rozbehol až tak, že pod hlavičkou Nosene vytvorila a prezentovala aj dve samostatné prehliadky. Posun k vlastnému projektu bol len otázkou času. Keďže jej tvorba mala veľký úspech a sama cítila záujem aj podporu, rozhodla sa skúsiť budovať vlastnú identitu a neskôr aj značku. Vo svojej réžii má Kristína momentálne všetko od počiatočného návrhu, hľadania látky, šitia aj prezentáciu finálneho produktu.
Najčastejšie nosí čiernu, veci zo sekáčov, pánske saká, košele doplnené vlastnými vecami. Tvorba Kristíny Ptačin sa vyznačuje čistotou, jemnosťou a jednoduchosťou, no zároveň ženskosťou a rafinovanosťou. Rada redizajnuje staré kúsky a vnáša im nový život. Kristínina tvorba vzniká spontánne a intuitívne a prvotný nápad sa časom posúva ďalej a ďalej. Farebnú škálu má položenú na základoch čiernej, bielej a šedej. Ako sa však postupne Kristína vyvíja, tak sa vyvíja aj jej tvorba, a tak v nej pribúdajú farby a vzory. Všetko však vo forme limitovaných kúskov. Veľmi rada sa hrá so štruktúrou látok, rozličným spracovaním materiálov či ich konečnou úpravou. Uprednostňuje prírodné materiály. Kristína sa snaží, aby jej tvorba bola navyše aj udržateľná, preto sa aj pri výbere materiálov zameriava na čo najviac lokálne možnosti, ale rada využíva aj tzv. deadstock – vyradené materiály či látky zo skrachovaných textilných závodov, ktoré by inak skončili nevyužité.
Dôležitá však ostáva kvalita, nie kvantita, preto sú viaceré kúsky úplne jedinečné a neopakovateľné. Inšpiruje ju vlastný život, najmä pocity, emócie, situácie a ľudia, ktorí na sebe makajú. Móda je pre Kristínu prostriedok, ktorým dokáže komunikovať, ako vidí svet, jej kreatívny postoj, dizajn, vizuálnu hodnotu a identitu. Riadi sa heslom ,,pomaly ďalej zájdeš‘‘ a snaží sa veci nesiliť, netlačiť na pílu. O tom značí aj jej tvorba, ktorá dýcha jednoduchosťou, rafinovanosťou a jemnosťou.