Novinky
Nemá rada centrálnu kompozíciu a tupé ceruzky
Dátum: 27.04.2021
Autor: Martin Brix
Ak vám robia radosť farebné obrázky, rozprávkové motívy, striedanie farieb a kombinovanie techník, potom ste na správnom mieste, na ktorom vás zoznámime s mladou ilustrátorkou z Trnavy. Kreslenie je prvé, čo si vôbec pamätá. Dokonca mamina jej do knižky už ako štvorročnej napísala, že „bude maliarka, pekne kreslí“. Od svojho dedka dostala prvé akvarelové farby. Ten sa stal aj jej vzorom v maľovaní. Je milovníčkou tradičných výtvarných techník, no málokedy ostanem iba pri jednej z nich.
Lenka Kollárová alebo umelecky Lena Kollar je ilustrátorka, ktorá hĺbku a dôraz do prác dostáva najčastejšie linkou tušového grafického pera. Jej najobľúbenejšia technika je akvarel v kombinácii s fixami. Príznačná je pre ňu akvarelová maľba, outlineové grafické pero a „fullscreen-ová“ ilustrácia. Nebráni sa ani digitálnej tvorbe, využíva ju však iba na finálnu úpravu. Výsledkom jej práce sú často diela náročné na detail a kompozične bohaté. Inšpiráciou je pre ňu každodenný život, raz sú to florálne motívy, ktoré pretavuje na snové fantasy, inokedy technický a funkčný urbanizmus.
Jej portfólio môžeme rozdeliť na šesť smerov v rámci tvorby. Detské ilustrácie sú jej najobľúbenejší. Detská kresba, ktorá je plná farieb, tvarov, objektov, bezhraničných kombinácii a žiadnych pravidiel. Ďalším sú technické pamiatky. Niekedy zabudnuté, ošarpané ale tiež majestátne, nadčasové a veľkolepé. Napriek tomu, že genius loci týchto miest na papier je asi ťažké zachytiť, no zobraziť ich hrubú krásu kombinovanú s dôrazom na funkčnosť sa jej darí. Snahu o realistickú tvorbu živočíšneho charakteru u Lenky nenájdete často, väčšinou je to vec výhradne na objednávku. Ale vždy je to príjemná zmena, ktorá ju baví a preto nájdeme v jej tvorbe aj obrázky ktoré sú „ako živé“. Sú ilustrácie pre deti, a potom sú ilustrácie pre dievčatá a ženy. A to je ďalší smer, ktorým sa vie Lenkina tvorba uberať. Okrem maľby technických stavieb sa jej sem tam žiada zahodiť pravítko a ísť len tak ako ju ruky vedú. Preto sú jej domčeky naozaj rôznorodé. A nakoniec je to fascinácia vesmírom. Tá nie len vizuálna, ale aj teoretická. Je to príliš nekonečné na to, aby sa jej minula inšpirácia.
Pri vesmíre ešte ostaneme. Aj keď na začiatku si nevedela predstaviť, že niečo tak nekonečne vizuálne rozmanité ako vesmírne objekty by bolo možné zachytiť na papier. Nech si predstavila ktorékoľvek médium, vždy našla v hlave prekážku, prečo nie akvarel, prečo nie gvaš, prečo nie pastelky. Až nedávno prekročila akúsi mentálnu bariéru a doslova vyskúšala kombinovať techniky naprieč galaxiou, až kým výsledok nepriniesol ovocie. A tak vznikla akvarelová maľba vesmírnych telies aj keď trochu netradične.
Jej práca sa k vám dostane aj formou „printov“. Lenke záleží na tom, aby tieto „printy“ vyzerali ako originály. Preto hľadala kombináciu papiera a tlačovej technológie, ktorá umožní mať z diela takýto zážitok. Z každého diela, ktoré namaľuje, necháva vyhotoviť jeho digitálnu reprodukciu. Práce potom tlačí technikou Gicleé. Nakoľko ide o veľmi precíznu tlač tlačiarne Epson SC P10000 s pigmentovými atramentami so stálosťou viac než 100 rokov, je možné považovať výstup takejto tlačovej technológie za autorský. Práce necháva tlačiť na papier z prírodných materiálov značky Hahnemühle Museum Etching, s výraznou štruktúrou, vysokou gramážou, ktoré sa používajú aj v múzeách, za účelom tlače reprodukcií. Výsledkom takéhoto procesu je výtlačok v kvalite originálu, ktorý je dostupný v cene printu a preto umožňuje dostať kúsok umenia ku komukoľvek.