Novinky
Mäkučké oblečenie vytvorené s láskou a vášňou k dizajnu nielen na doma
Dátum: 06.04.2021
Autor: Martin Brix
Všetko sa to začalo županom. Avšak nie obyčajným. Bol teplý, ale zároveň ľahký, príjemný na telo, štýlový, no pohodlný. Aj takto môže odštartovať príbeh jednej lokálnej značky. Ten sa začal písať Zuzkou v roku 2010. Zuzka, vyštudovaná ekonómka, si uvedomila, že práca v kancelárii za počítačom nebude práve to, čo ju bude napĺňať a bez akýchkoľvek skúseností a poznatkov sa rozhodla, že bude počúvať svoje srdce a začala sa naplno venovať móde. Následne v spolupráci so šikovnou krajčírkou vytvorili prvý produkt. Spomínaný župan. O necelý mesiac sa vyrobilo prvých niekoľko dizajnov a tie si rýchlo našli svoje prvé majiteľky. To bol moment, kedy sa začala tvoriť filozofia značky Lull, štýlových a zároveň pohodlných vecí na doma. Lull však nezostalo len pri jednom produkte, a tak vznikli prvé pyžamá, župany, voľné dlhé tričká a legíny. Všetko oblečenie slúžilo na domáce využitie a tým bolo Lull Homewear jedinečné.
Na začiatku nebol žiaden biznis plán, skôr túžba robiť niečo iné a pre seba. Až keď do firmy vstúpil Edo. Edo, kapitán, hlavný stratég, zakladateľ „mäkučkej“ filozofie, sa stal jej spolumajiteľ. „Otec“ značky Lull, el Capitano, ktorý vedie, radí, dáva priestor realizovať sa, stavia piliere a je oporou celého Lull tímu. Vyštudovaný ekonóm položil základy fungovania zákazníckeho servisu, marketingu a predaja. Nenechá si ujsť obľúbené markety a miluje fakt, že tepláky sa stali súčasťou jeho firemnej kultúry. Je protikladom Zuzky, ktorý si všetko vždy dobre premyslí a uváži, ale funguje im to. Od tej doby nabrali smer, ktorý bol viac business-oriented. Do roku 2013 sa Lull zúčastnilo na viacerých módnych veľtrhoch a obľúbenosť značky rástla zo dňa na deň. Produktová línia sa pomaly rozrastala, do tímu pribudli noví šikovní ľudia, avšak niečo tomu ešte chýbalo. Až prišla myšlienka vyrábať mäkučké veci nielen na doma. Po dlhom navrhovaní, skúšaní a šití bolo dielo na svete! Do kolekcie pribudli nohavice, mikiny, tričká a šaty, aby mohli byť príjemné chvíle ešte príjemnejšie. Značka Lull Homewear sa premenovala na Lull Loungewear a nastolila tak novú éru vo svojej mladej histórii.
Rok 2014 patril medzi ďalšie míľniky. Lull si uvedomilo, že pre jeho ďalšie napredovanie bude nevyhnutné mať svoju vlastnú dielňu, čo znamenalo získanie slobody a nezávislosti v tvorbe a výrobe nových kolekcií. Zuzke od začiatku najprv externe pomáhali iné krajčírky, ktoré dávali dokopy jej nápady. Takže už mala reálne veci v rukách. Potom sa k nej pridala Zdenka, ale len ako externá pomoc, no neskôr sa, po Edovom príchode, stala šéfkou dielne. Nasledovali ďalšie inovácie a prišla aj prvá návšteva jedného z najväčších svetových veľtrhov vo svete módy, Premiere Vision v Paríži, kde nadviazali spoluprácu s renomovanými európskymi výrobcami látok. Zuzka si vždy dáva záležať pri výbere materiálov a veľtrh týchto kvalít jej ponúka presne to, čo tak dlho hľadala – najkvalitnejšie európske a svetové materiály – na jednom mieste. V Lull platí, že vybrané materiály musia byť nielen kvalitné a príjemné na dotyk, ale zároveň musia byť vyrobené s ohľadom na životné prostredie. Po splnení tejto podmienky sa cesta za dokonalým produktom zdala opäť bližšie. V roku 2015 sa ich dizajnová línia vyšplhala na 67 produktov a Lull neodmysliteľne začala patriť medzi obľúbené značky nielen v rámci slovenskej, ale aj českej nezávislej módy.
Začiatkom roku 2016 predstavila značka svoju prvú kolekciu plaviek a začala pracovať aj s úplne novými materiálmi. Do produktovej línie tak pribudli nové typy produktov, ktoré boli určené aj na bežné nosenie. Medzičasom sa Lull Loungewear zaradila medzi 100 najlepších start-upov „Robíme to inak“ a takisto sa zúčastňuje aj rôznych kampaní, ktoré podporujú transparentnosť a poctivosť v módnom priemysle. Medzi poslednými to bola iniciatíva britského hnutia Fashion Revolution, ktoré prišlo s kampaňou “WhoMadeMyClothes”, ktoré malo za cieľ poukázať na pôvod výroby oblečenia. Zuzka s Edom sa začali viac zameriavať na slow-fashion. Do kolekcie zahrnuli líniu Basics, tzv. základných kúskov, ktoré chceme stále nosiť, lebo sú nadčasové. Keď je oblečenie precízne ušité a sú použité kvalitné materiály, vydrží viac ako jednu sezónu. To sú tie kúsky, do ktorých sa oplatí investovať. V kolekcii pribudlo viac produktov vyrobených z eco a organických materiálov. Nadviazali nové spolupráce s výrobcami látok, ktorí sa zameriavajú na ekologickejšie materiály, či iné spôsoby získavania priadzí ako napríklad firma Recover, kde sa využíva textilný odpad, z ktorého sa znovu vyrábajú priadze, a z nej znovu tkajú látky, čiže ide o up-cyklovanie bavlny. Zuzka s Edom sa so svojou značkou zúčastnili obnoveného veľtrhu Trenčín mesto módy, kde sa úspešne prezentovali a stali sa odevnou firmou za rok 2017.
Rok 2020 bol pre Lull špecifickým. Na jednej strane, v tomto roku oslávili svojich 10 rokov a na druhej, celý svet zasiahla pandémia. Začiatok pandémie ich prekvapil, asi ako každého z nás. No veľmi rýchlo a flexibilne však zareagovali, čo si aj s odstupom času uvedomujú ako najdôležitejšie. Etapa rúška. Na začiatku sa potrápili s dizajnom, aby boli pekné aj funkčné a sedeli na viacero typov tvárí. Najprv používali látky z novej kolekcie a zbytkové látky z predošlých a neskôr sa im podarilo zohnať špeciálny materiál, ktorý slúži na zdravotnícke účely. Pomohlo im, že vedeli prejsť na výrobu rúšok nielen kvôli predaju a pokrytiu základných nákladov na zachovanie fungovania a udržania pracovných miest v dielni. Zároveň vedeli pomôcť a podarovať ich na viacero miest, kde ich bol nedostatok. Keď sa situácia ustálila a zistili, že zase treba viac vyrábať ich bežné produkty, rúška išli bokom.
Dnes je na svete nová kolekcia s názvom „Figgy Chew”, ktorá nesie v sebe prvky ženskosti, ľahučkú dávku elegancie a samozrejme prvky street-wear, ktoré milujú. Napriek pandemickým podmienkam sa im podarilo vybudovať ateliér, zaobstarať nové krajčírske vybavenie a šijacie stroje, vďaka ktorým teraz môžu ešte viac zlepšovať technológiu a kvalitu šitia. Po celej Európe hľadali ekologicky vyrobenú riflovinu, vyskúšali si nové technológie farbenia a potlače, či nechali si vyrobiť na mieru pletené patenty, designové šnúrky, či krásne kovové komponenty. A prečo názov „Figgy chew“? Symbol figy, ktorý sa v kolekcii objavuje, Lull oslovil celkom náhodne, a napriek tomu mu úplne prepadli.
V Lull Loungewear majú vlastnú výrobu, šijú podľa vlastných strihov a dávajú si záležať na úzkom kontakte so zákazníčkami, ktoré vždy vedia, čo si kupujú. Svoje produkty vyrábajú z tých najmäkučkejších materiálov, na ktorých výbere si dávajú extra záležať. Musí zároveň odolať aj bežnému noseniu, praniu a zachovať si svoju krásu čo najdlhšie. Lull je slovenská značka mäkučkého oblečenia nielen na doma. Oblečenie, ktoré sa šije v ich dielni v Šaštíne, je vytvorené s láskou a vášňou k dizajnu, za férových podmienok a čo najviac ekologicky. Prináša udržateľnú loungy módu s nadčasovými strihmi v duchu hesla: „Gettin‘ better every season“.