Novinky

Nina Retzer

Keď sa spojí tradičná japonská móda s moderným životným štýlom

Dátum: 24.10.2022

Autor: Martin Brix

Vždy mala rada módu a brala ju ako prirodzenú súčasť života. Od malička rada kreslila, neskôr začala sledovať módnych návrhárov a kreslila si vlastné návrhy. Nasledovala výtvarná a návrhársky krúžok. A ako mnohí dizajnéri, ani ju neobišli módne časopisy, v ktorých listovala miliónkrát, aby odsledovala všetky detaily.

Zaujímala sa aj o veľa iných vecí, ale o ničom nemohla povedať, že to vie na 100%. Istotu mala iba v tom, že má vkus ale to je dosť abstraktná zručnosť. Našťastie bola možnosť ísť študovať návrhárstvo odevov a bolo vybavené. Dlho si myslela, že to tak majú všetci ľudia, že vidia, čo je pekné, že vedia, ako sa obliecť podľa svojej predstavy a tak, aby im to pristalo. Až neskôr si uvedomila, že to tak asi nie je, že veľa ľudí v tom, ako sa obliekať tápe a nevidí rozdiel v dobrom či zlom kúsku oblečenia. Zistila, že to nie je tým, že na to kašlú, ale tým, že to asi úplne nevedia. Myslela si, že mať vkus je niečo špeciálne, lebo krásu vnímala už od detstva. Stále si hovorila: „toto je krásne, toto je hrozné…“. Nie je to síce tá najpodstatnejšia vec na svete a kopa iných zručností je užitočnejšia, no Nina odjakživa mala a má módu rada.

Nina Retzer vyštudovala strednú umeleckú školu – modelárstvo-návrhárstvo odevov, navyše vždy šila, ale väčšinou popri niečom inom, len ako hobby. Pred narodením syna Eliáša sa venovala svojej značke Hanzi šop. Hanzi šop spájal tvorbu Niny Retzerovej s tvorbou Veroniky Ďuricovej, vtedajšej študentky produktového dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Vo všeobecnosti sa zameriavali na detail a jednoduchosť. Vymýšľali a vytvárali originálne vzory na materiály, ktoré používali na ich modely. Ďalšou súčasťou Hanzi šop práce bol redizajn oblečenia a doplnkov tak, aby dostali nové rozmery nosenia.

Po narodení syna a neskôr aj dcérky „vešia“ šitie na klinec (našťastie len dočasne). Počas materskej nachvíľu „zabrdla“ aj do gastro segmentu, a začala piecť pod značkou SØĽ. Po škole a po materskej dvojdovolenke sa opäť pracovne začala venovať šitiu, ktoré sa pre ňu stalo samobytnejšie. Zlom vo vnímaní módy ako niečoho, čomu sa chce naplno venovať, nastal až počas materskej, kedy nebolo možné kúpiť pre deti vkusné a jednoduché sety na oblečenie a spanie. Nina začala šiť počas toho, ako bola doma s deťmi. Len tak pre radosť a ľuďom sa to páčilo. Dopyt bol veľký a zrazu si uvedomila, že ju to môže aj živiť. Začínala s kimonami pre deti, kým sa neozvali mamy týchto detí a iné zákazníčky, ktoré chceli kimoná aj pre seba.

Nina Retzer prišla na slovenský trh s módou, ktorú nenájdete v bežných obchodoch. Vyrába unikátne kimoná na mieru, ktoré sú nielen pohodlným, ale aj štýlovým kúskom.

Kimono je tradičné japonské slávnostné oblečenie. Pôvodne slovo kimono označovalo akýkoľvek odev, neskôr sa začalo používať na označenie slávnostného dlhého oblečenia vyrobeného najmä z hodvábu. Aj keď dnes už väčšina Japoncov nosí oblečenie západného štýlu, na ulici nájdete aj ľudí oblečených do tradičného japonského kimona. Domáce bavlnené kimono sa nazýva jukata. Avšak, kimono už dávno nepatrí len do japonskej kultúry. Jednoduchý strih, univerzálne využitie a spojenie s prírodným materiálom – na to stavila slovenská odevná dizajnérka Nina Retzer. 

Kimono ako kus odevu vždy obdivovala. Spĺňa všetko, čo od oblečenia očakáva. Keď Nina vidí kimono, vidí zároveň veľmi veľa variant ako ho spracovať a variovať, čo je pre ňu dôležité. Je jednoduché, ale nadčasové. Kimono podľa Niny nikdy nevyjde z módy, nepodlieha žiadnemu chvíľkovému trendu. Kimono je jednoducho móda sama o sebe. Nič jednoduchšie ako kimonový strih neurobí tak veľa práce so siluetou a s tým, ako v ňom majiteľ pôsobí. Pri vhodne zvolenom materiáli krásne vyzdvihne a zároveň potlačí nedostatky – nehovoriac o tom, že sa hodí takmer každému. A je nesmierne pohodlné. 

Nina sa snažila kimono priviesť vo forme, aby sa dalo zaradiť aj do bežného šatníka, aby to nebola neotrelá variácia už zabehnutých kúskov. Krátke zavinovacie kimono, ktoré šije, si môže dať žena na ľubovoľnú príležitosť. Potom sú aj úplne dlhé, veľké kimona so širokými opaskami – tie vedia byť vhodné na špeciálne príležitosti. Kimono chce zapojiť do bežného života zákazníčok tak, aby si každá našla to svoje. Kimono ešte nie je mainstreamová vec pre každého, no práve Ninine zákazníčky, o ktoré stojí a pre ktoré túžila šiť, si k nej cestu našli.

Prírodný, kvalitný a príjemný pre zmysly ako kašmír, ľan, hodváb, jemná bavlna – to sú materiálové preferencie Niny Retzer. Kimono preto odráža nielen to, čo chcú jej zákazníci, ale aj čo má sama rada.

Nemá dielňu. Šije doma. Zväčša to funguje tak, že zákazník si vyskladá kimono podľa Nininých už existujúcich prác. Je základný typ kimona. Potom má navrhnuté rôzne typy rukávov, opasku, dĺžku samotného kimona, nasleduje farba podľa vzorkovníka a materiál. To všetko sú veci, ktoré sa dajú konzultovať priamo so Ninou a vytvoria kimono na mieru, keďže každé kimono je unikát priamo pre konkrétneho zákazníka. Občas sa stane, že je požiadavka na slávnostnejšie kimono, alebo zo vzácnejšieho materiálu. Ak sa do toho Nina rozhodne ísť, potom hľadá už pre konkrétneho zákazníka aj látky na mieru.

Nemá ani e-shop či kamenný obchod. Predáva na Instagrame a skrz referencie spokojných zákazníkov. Svoju prácu neberie ako biznis aj keď ju živí. Dáva prednosť ľudskému a individuálnemu prístupu. U Niny nemá zmysel šiť veľa kusov dopredu. Oveľa lepšie je šiť každý kus osobitne, priamo pre zákazníčku podľa jej predstáv, aj keď to dlhšie trvá.

Balenie svojich výrobkov vníma ako ich súčasť a spôsob prezentácie. Obal by mal preto korešpondovať s filozofiou tvorcu a predajcu, keďže vie povedať veľa o tom, ako vníma svoju prácu aj aké má hodnoty. Nina preto svoje šaty starostlivo balí do hodvábneho papiera, následne do recyklovaných krabíc, ktoré vyberá podľa veľkosti objednávky a šiat. Svojich zákazníkov považuje ako uvedomelých. Aj vďaka tomu, že si ľudia uvedomujú dopady svojich rozhodnutí a konania na planétu pri kúpe oblečenia, môže podľa nej existovať aj jej značka.



Galéria