Novinky

vapor.meth / Matúš Komár

Grafický dizajn inšpirovaný antidizajnom

Dátum: 15.10.2023

Autor: Martin Brix

Pôvodne chcel ísť študovať na Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici. Tam ale Matúša nezobrali. Osud to zariadil ináč a po neúspechu na konzervatóriu si našiel štúdium grafického dizajnu na Strednej odbornej škole v Handlovej. Už v prvom ročníku zistil, že ho grafický dizajn veľmi baví a pravdepodobne ho bude dlho sprevádzať.

vapor.meth a.k.a Matúš Komár je slovenský grafický dizajnér, animátor, film a videomaker, DJ a producent z Prievidze. Vystupuje pod značkou Āpwire. Multidisciplinárny kolektív Āpwire sa venuje tvorbe oblečenia, djingu a organizácii klubových párty. vapor.meth ako DJ je fascinovaný technom, breakbeat punk technom ale aj avantgardnými štýlmi ako deaddream alebo plunderphonics. Jeho 80′ selekciu plnú gabberu, happy hardcore songov z filmu ale aj mnoho oldschool breakcoreu môžete zažiť na akciách New Kids Turbo Rave, ktoré aj spoluorganizuje.

Okrem toho sa venuje aj grafickému dizajnu, animácia, tvorbe videí a memes. Je aktívny od roku 2020. Matúšova tvorba je zameraná na kreatívnu typografiu, ktorá je ovplyvnená cyberpunkom, acid graphix štýlom a rave kultúrou. Výstupmi sú najčastejšie plagáty, covery hudobných albumov, logá a grafické motívy pre vlastnú značku oblečenia. Že má k súčasnej mladej hudbe blízko svedčia aj spolupráce s interpretmi ako Pridenyyy, VI3E, Gleb a členmi Dogma Family ako Fobia Kid, Téčko, Luna 99, Dymer Surovec alebo Bighorse. Glebovi spracoval, aj keď vo veľkej časovej tiesni, vizuál na song HEY G! spolu so Separom. Aj aj takáto spolupráca bola jedným z malých Matúšových splnených snov.

Matúš je súčasťou teamu reklamnej agentúry oh my DOT, kde si za svoju spoluprácu na kampani odniesol aj Zlatý klinec. Ako programátor vytvoril spolu s kolektívom kampaň pre Slovnaft s názvom Let’s Play. Zadaním bolo vytvoriť ďalší ročník kampane Chémia je zábava s cieľom pritiahnuť deti k stredoškolskému štúdiu chémie. Posunúť komunikáciu na nový level. Cieľová skupina kampane je až po krk v internetovej kultúre, memečkách, streamoch, počítačových hrách, technológiách a trendoch. Ak sa im chcete priblížiť, musíte hovoriť ich jazykom a nepôsobiť ako boomer. Skrátka prísť s niečím cool a z ich sveta. Preto agentúra oh my DOT postavila školu v Minecrafte a vytvorila sériu úloh z rovnakých predmetov ako na skutočných prijímačkách. V livestreame ich žiaci riešili spolu s ich obľúbeným youtuberom Asimisterom. Kampaň podporili množstvom social media formátov, v ktorých žiaci riešili rôzne zaujímavé úlohy a tiež online display reklamou.

Od trinástich rokov strihal rôzne videá, hlavne paródie. Preto už v detstve získal cenné skúsenosti, ktoré využil nie len v tvorbe pohyblivých vizuálov ale aj vo filme. Matúš študoval na FMK UCM v Trnave, ktorú ukončil bakalárskym filmom inšpirovaným Davidom Lynchom s názvom KROPAJ. Krátky film si odniesol 1. miesto ceny FREJM – študentského festivalu filmu a videa. Viac o filme prezradil Matúš: „Oliver Mráz trpí hraničnou poruchou osobnosti, s ktorou je spojené psychické samotýranie. Oliver si v jednej knihe prečítal o starej čínskej mučiacej metóde – kvapkaní vody na stred čela. Táto myšlienka sa mu zapáčila natoľko, že túto metódu praktizuje každý deň doma vo vani. Keďže nespôsobuje žiadne stopy, nikto si to nevšíma. Raz sa mu ale vo vani stane čudný zážitok.“ Réžia, scenár aj kamera boli v Matúšových rukách a vo filme hrajú okrem samotného Matúša aj Milan Valencín, Katty Bugarová a Karin Žáková.

„Hlavná postava nie je len fiktívny charakter. Všetky veci v ňom fungujú na báze snov, myšlienok a pocitov. A hlavne surreality. Film by som nemohol natočiť keby som podobné pocity nezažil a tak nazeráte nielen na pocity hlavného protagonistu ale aj pocity, ktoré dlho skrýval tvorca a ktoré dúfal, že jedného dňa môže dostať von vo forme audiovizuálneho diela. Chcem spomaliť. V rýchlej dobe 15 sekundových videí som sa rozhodol natočiť film, v ktorom jedna scéna ma skoro minútu. Ale ako by povedal David Lynch: „Who the fuck cares how long the scene is“.“

Napriek tomu, že Matúš ešte len hľadá svoj rukopis, v jeho tvorbe cítiť východiská v brutalistickej architektúre a dizajne, či inšpiráciou tvorbou japonský, francúzskych, ruských a ukrajinských dizajnérov.



Galéria