Novinky

Petra Kováčová

Autorské grafiky, ktoré prinášajú ikonickú architektúru alebo plaveckú sezónu na steny interiérov

Dátum: 02.10.2023

Autor: Martin Brix

Ku kresleniu a maľovaniu inklinovala už od detstva, ale k autorskej tvorbe sa dostala až oveľa neskôr. Všetko sa to začalo na materskej dovolenke. V roku 2018 a 2019 absolvovala Kurz umeleckej grafiky, kde sa bližšie oboznámila s rôznymi technikami tlače – tlač z výšky (linoryt, drevoryt), tlač z hĺbky (suchá ihla alebo mezzotinta). V tvorbe pokračovala ďalej aj po kurzoch a skúšala rôzne postupy a námety. Neskôr prešla aj na digitálnu kresbu, ktorú tlačí formou risografie alebo fine art printu.

Petra Kováčová je bývala synchronizovaná plavkyňa. Zároveň je skúsená copywriter, ktorá pôsobí vo viacerých oblastiach od žurnalistiky až po marketing či „public relations“. V súčasnosti pracuje ako copywriter a ilustrátor na voľnej nohe. Petra Kováčová sa venuje hlavne autorskej tvorbe a jej následnej tlači rôznymi technikami už niekoľko rokov. Výsledkom sú printy vytvárane technikami ako linoprint, risoprint alebo fine art print.

Pojem grafika ako taká sa v súčasnosti medzi laickou verejnosťou spája skôr s populárnymi risografikami alebo s umeleckou tvorbou, ktorá sa realizuje digitálne. Grafika ako umenie alebo umelecká grafika však v sebe zahŕňa stovky rokov staré techniky, ktoré sú mimoriadne náročné na postup ako aj čas. V zásade je to akýsi umelecký postup, kedy autor svoju kresbu prenáša pomocou matrice na papier prostredníctvom tlače. Vďaka tomu môže vznikať viac rovnakých výtlačkov – grafík. Zvyčajne sa tlačia v limitovanom počte kusov v závislosti od jednotlivých techník. Tlačová forma môže byť vyrobená z najrôznejšieho materiálu, napr. z dreva, linolea, kameňa, kovu, gumy, skla, textilu, umelej hmoty a iných. Finálnym výsledkom tlačového procesu je odtlačok. Každý jednotlivý odtlačok sa väčšinou mierne líši od ostatných. Ručné nanášanie farby a ručná tlač nemôžu totiž zaručiť úplnú zhodu. Práve preto má každý otlačok jedinečnú hodnotu originálu.

Petra robím väčšinou viac rôznych farebných kombinácií a variácií. Pri používaní rôznych matríc alebo rôznych farieb, platí, že výkres vždy musí dobre preschnúť a až následne sa môže tlačiť ďalšia matrica alebo farba. Platí teda, že čím viac matríc alebo farieb, tým je celý proces náročnejší. Takto vznikla napríklad grafika Plameniak.

Petru v tvorbe inšpiruje každodenný život, ale pravidelne sa vracia napríklad k tematike vody a plávania ako aj k slovenskej architektúre 20. storočia, ktorú tlačí ako risografiku. Petra v tejto sérii vytvorila sériu grafík IstropolisHotel KyjevTržnica na Trnavskom mýte.

Tržnica na Trnavskom mýte patrí nepochybne k výrazným architektonickým prvkom mesta Bratislavy. Navrhol ju architekt Ivan Matušík (autor obchodného domu Prior, Slimák alebo komplexu Kyjev) a otvorená bola v roku 1984. Charakteristická je presklennou fasádou a výraznými červenými komínmi, resp. odkrytými potrubiami vzduchotechniky. Petre pripomína detstvo, keďže v okolí Trnavského mýta vyrástla a takmer každý deň kráčala do školy okolo tržnice, alebo chodila s rodičmi na nákupy ovocia a zeleniny. Ilustráciou chcela poukázať aj na trochu zanedbanú konštrukciu a okolie tržnice, ktoré by sa mohlo revitalizáciou stať ďalším príjemným miestom v Bratislave na stretávanie ľudí či už pri nákupoch čerstvých produktov alebo kvalitného občerstvenia. Nedávno však dostala tržnica nový náter strechy a komínov na výraznú červenú a v okolí boli vysadené platany. Veci sa začali hýbať a preto Petra verí, že priestory sa podarí plne revitalizovať.

Mapovanie Trnavského mýta v podaní Petry Kováčovej pokračuje. Po Tržnici prichádza ďalšia dominanta, budova Istropolisu. Petra k jej zobrazeniu pristúpila opäť z pozície chodca, než k zobrazeniu celkovej architektúry, ktorá je v prípade tejto budovy vskutku majestátna. „Chceli sme zvýrazniť vzťah obyvateľov k dianiu, ktoré mestu priniesol. Či už nespočetné divadelné a muzikálové predstavenia, koncerty, výstavy, alebo komunita skejťákov, ktorá sa schádzala pri bývalom podstavci pod nechcenú bustu. Hoci celé námestie s nekonečnými schodmi pôsobí chladne, grafiku sme oživili neónovou oranžovou a zmäkčili metalickou zlatou.“ dodáva Petra k svojej grafike.

V 80. rokoch patril hotel Kyjev medzi najlepšie zariadenia svojho druhu v Bratislave. 90. roky ho zanechali opustený a vybrakovaný. Do pozornosti sa budova dostala opäť až v roku 2018, kedy na jej fasádu vytvoril streetartové dielo umelec Lousy Auber. Okná v podobe pixelov s kruhovým prvkom odkazujúcim na architekta hotela Kyjev Ivana Matušíka, tvoria jedno z najväčších streetartových diel vo verejnom priestore. Každá Petrina grafika je očíslovaná a signovaná.

Kto má to šťastie a môže svoje rána tráviť výhľadom na záhradu? Ráno v záhrade je grafikou, z ktorej ešte cítiť opar, vďaka risotlači, ktorá je jemne zrnitá a tak akurát rozostrená. Magický moment zachytený v ilustrácii Petry Kováčovej prinesie trochu sviežeho nadýchnutia aj na vašu stenu.

V súčasnosti začala Petra dvojročné doplnkové štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre Grafiky a iných médií, kde by si chcela hlbšie osvojiť rôzne grafické techniky a postupy ako aj vycibriť kresbu, získať inšpirácie a skúsenosti pre ďalší profesijný rast.



Galéria