Novinky
Ak sa človek cíti v oblečení dobre, potom bezpochyby môžeme povedať, že móda ho robí šťastným
Dátum: 25.09.2023
Autor: Martin Brix
„Vytváram si vlastnú materialitu inšpirovanú mojím vlastným vesmírom. Väčšinu látok si vytváram sama – či už pletením, plstením alebo patchworkovaním kože. Hlavnými použitými materiálmi sú vlna, koža a kožušina.“
Zuzkin prvý kontakt s módou bol, keď bola ešte veľmi veľmi malá. Možno mala 6 alebo 7 rokov, možno aj menej, sama nevie, no pamätá si, že spolu s jej mladšou sestrou a sesternicou si robili módne prehliadky doma u starej mamy. Zobrali jej spodné šaty a spodničky, ktoré doplnili rôznymi sušenými kvetmi, taškou a inými doplnkami a spravili si u nej v dlhej chodbe plnej rôznych rastlín a kvetín provizórne mólo. Tu robili módne prehliadky, doplnené aj o hračky, ktorými disponovali. Niekedy len samé pre seba, niekedy aj s divákmi s ostatnými členmi rodiny. To bola prvá Zuzkina spomienka na prvý kontakt s módou. V tomto období bola naozaj veľmi veľmi slobodná v obliekaní. Druhý záblesk prišiel oveľa neskôr. Zuzka bola dieťa zameraná skôr na exaktné vedy, na matematiku a na fyziku, ktorým sa venovala viac ako ostatným predmetom. Vždy bola veľmi veľmi motivovaná ale nikdy nemala pocit, že úplne zapadá do tejto skupinu ľudí. Aj keď sa v tejto komunite necítila moc komfortne, napriek tomu si ako tínedžerka myslela, že pravdepodobne sa v budúcnosti bude venovať niečomu exaktnému ako napríklad informatika alebo matematika. Preto bolo neskôr prekvapením, že zakotvila v celkom iných vodách. No a práve druhý kontakt s módou vychádzal z nespokojnosti, že si nikde nevedela nájsť oblečenie, ktoré by jej vyhovovalo, ktoré by sa jej páčilo a ktoré by jej sadlo. Najbližšie od Starej Haliče bol Lučenec, kde ponuka nebola moc pestrá a preto začala nakupovať v „secondhandových“ obchodoch. Veci, ktoré si tam nakúpila, si väčšinou upravila tak aby jej sadli. Niekedy ich skracovala, prípadne iba zašila v páse. V tomto období sa začala pohrávať s myšlienkou, že by možno rada študovala textil alebo módu. Zuzka si začala kupovať látky a starká sa stala jej osobnou krajčírkou. Látky zháňala Zuzka, ktorá z nich aj vystrihovala. Mamina sa jej snažila pomáhať so strihmi. Spoločne si listovali v Burde a v iných časopisoch. Na konci procesu bola starká, ktorá všetko zošila dokopy. Nie vždy sa trafili, tak aby to Zuzke sedelo ale bola rada, že má niečo originálne čo si sama vyrobila. Boli to hlavne nohavice, lebo práve tento kúsok oblečenia mala najväčší problém nájsť, tak aby jej dobre sedeli. Preto asi pol roka navrhovali a šili iba nohavice, ktoré by Zuzke dokonale sadli. Takéto sú Zuzanine spomienky na prvé kontakty s módou.
Na Slovensku a v Čechách je možné študovať módu alebo textilnú tvorbu na školách s výtvarným zameraním. Prijímačky sú talentové a sú dosť často zamerané na výtvarné umenie, teda musíte vedieť kresliť alebo maľovať. Zuzana v tom čase nebola pripravená na tento typ prijímačiek. Preto sa hlásila veľmi strategicky. Hlásila sa na vysokú školu do Liberca v Čechách a do Kodane v Dánsku. Z prieskumu jej vyšlo, že na škandinávske vysoké školy bolo celkom jednoduché sa prihlásiť cez agentúru a štúdium bolo v angličtine. Navyše štúdium v Dánsku je vo všeobecnosti úplne zadarmo a je celkom jednoduché dostať štipendium od štátu.
Zuzana Vrábeľová je dizajnérka pôvodom zo Starej Haliče neďaleko Lučenca. Dlho žila a študovala v Dánsku, kde úspešne ukončila bakalárske štúdium módnej tvorby na VIA University College. Od augusta 2023 nastúpila na štúdium magisterské, teda Master of Arts (MA) v odbore Fashion Design na Swedish school of textiles – University of Borås.
Jedna z jej prvých kolekcia bola inšpirovaná domom, ktorý Zuzaniny rodičia stavali, ale nikdy nebol dokončený. Kolekcia The House je o dome, v ktorom vyrastala. Istým spôsobom to bol jeden z najviac určujúcich aspektov jej detstva, keď sa Zuzana a jej sestra vyrastali na „stavenisku“ a boli svedkyňami procesu neustálej výstavby a rekonštrukcie ich domu. Kolekcia reflektuje tento zážitok prostredníctvom rôznych dizajnových prvkov a nečakaných materiálov, ktoré pripomínajú tie, ktoré si pamätá z detstva. Hovorí o komplikovaných pocitoch, ktoré má voči svojmu domovu. O dome uvažujem ako o prístrešku, ktorý je po oblečení druhoradý. Vo svojej kolekcii tento vzťah vymazala a pretavila ho do jeho primitívnej podoby, kde sa oblečenie stáva úkrytom tela. Úkryt je narušený, ohromujúci, ale bezpečný. Už mnoho rokov žije Zuzana ďaleko od domova a tuto kolekciou chcela vyjadriť svoje pocity v jazyku módy, aby napriek všetkým ťažkostiam preukázala lásku k svojim rodičom a domovu.
Jej práca je inšpirovaná konvenčnými materiálmi, a preto sa postupne profiluje ako textilný / knitwear dizajnér (pozn.: „knitwear“ je oblečenie, ktoré je vyrobené pletením). Dominantnou témou jej tvorby je ženskosť, prezentovaná bez sexuálneho a idealizovaného ladenia. Odmietnutými a považovanými za škaredé aspektmi spoločnosti pracuje a hľadá v nich krásu. Zuzana sa nebojácne púšťa do veľmi osobných a možno kontroverzných tém, aby otvárala diskusie. Jej projekt Shrines (Svätyne) je alegorický príbeh skupiny post-ľudí, ktorí v chladnom, brutálnom a zničenom svete hľadajú niečo, čo možno nikdy nenájdu.
Krása často nespočíva v samotnom objekte, ale v perspektíve a uhle pohľadu. Podľa Zuzany existuje mnoho rôznych foriem krásy – začínajúc takmer matematickou, logicky pochopiteľnou krásou, cez elegantnú vo svojich prejavoch až po neideálnou, neporiadnou, iracionálnou krásu. Často považujeme za krásne to, čo už poznáme, no Zuzana sa vo svojej tvorbe snaží zbaviť týchto stereotypov.
Zuzanina tvorba ostáva v prítomnom okamihu. Preto jej kolekcia Shrines vyzerá ako z dystopického románu: odráža len to, čo sa deje okolo. Klimatická úzkosť ju v Kodani naučila, že nemá cenu vytvárať nové strihy, a tak sa ako tvorkyňa necháva viesť materiálom, ktorý upcykluje (a ten jej následne určuje ako výsledný strih, tak aj náladu celku). Jej kolekcia Shrines rozpráva o archetypoch v spoločnosti, a preto občas vyznieva temne, o to viac však ponúka priestor na voľnú interpretáciu. Ide o silný manifest, estetický aj tvorivý, ale zatiaľ len jeden. „Obľúbila som si knitwear a rada by som v ňom pokračovala aj na Slovensku. Súvisí s miestnym folklórom a ja by som sa domov chcela vrátiť aj preto, aby som tam mohla naďalej odovzdať to, čo som sa naučila tu v Dánsku,“ uviedla v prvom kole súťaže Best Fashion Talent Zuzana.
Shrines: „V budúcnosti, keď sa spoločnosť tak, ako ju poznáme zrúti, ľudstvo dosiahne ďalší stupeň svojej evolúcie a Zem bude navždy zamrznutá, bude existovať skupina našich nástupcov, ktorá hľadá niečo, čo by možno nikdy nenašla. Univerzum odevov, ktoré sa hrá s myšlienkou, ako by mohla vyzerať možná budúcnosť. Je to dystopická alegória, ktorá odzrkadľuje náš univerzálny strach z budúcnosti, ale aj realitu, v ktorej by sme práve teraz mohli žiť.“ Zuzana vytvára vlastnú materiálnosť vo svojom univerze, pričom väčšina použitej látky je z textilného odpadu. Pre všetky pletené kúsky používa prebytkové priadze alebo priadze nájdené v secondhandových obchodoch. Tieto odevy pletie spôsobom, ktorý nevyžaduje rezanie, a tým minimalizuje odpad. Niektoré z týchto kúskov sú neskôr prešívané ihlou a vodou pomocou merinovej vlny. Pre kúsky z kože a kožušiny používala odrezky kože a kožušiny. Ide o malé kúsky, ktoré sú odpadom z priemyselnej výroby. Tieto kúsky často obsahujú chyby a nedokonalosti. Pri kožušinových kúskoch ide často o časti z oblasti slabiny/brucha, kde vlasové korene ustupujú. Kožušinu zapracuje do tvaru potrebného vzoru, aby bolo rezanie minimálne. Na pásové pásy používa kožené opasky z druhej ruky. Kúsky z kožušiny sú lepené a ručne prešívané na vlnenom plátne, zvyšné časti sú prešívané ihlou pomocou merinovej vlny. Jediný nový materiál, ktorý sa používa, je podšívka v kožušinovej bunde. Zuzanina experimentálna konštrukcia umožňuje ľahké rozobratie všetkých častí odevu a tieto materiály možno neskôr znovu využiť. Táto kolekcia je Zuzaniným pohľadom na udržateľnú módu. Futuristický svet pre prežitie, kde je každý kúsok starostlivo ručne vyrobený, až sa zdá, že na jeho výrobu nebola potrebná žiadna elektrina.
Pokiaľ ide o estetiku a koncept v módnom priemysle, Zuzana si nemyslí, že by jeden z týchto aspektov bol dôležitejší ako ten druhý. Možno dnes na sociálnych sieťach ľahšie pritiahnuť pozornosť k vizuálnemu aspektu (estetike), preto divák často prehliada kolekciu alebo nápad dizajnéra. Zuzana si však rovnako váži formu aj obsah. Koncepcia je pre ňu veľmi dôležitá.
Jednou zo Zuzaniných hlavných inšpirácií zo sveta módy je značka Alexander McQueen. Avšak, keď začala viac pozorovať a učiť sa nové veci, zamilovala sa do Issey Miyake a Vivienne Westwood. Tiež ju inšpiruje prostredie módnych škôl, študenti, ktorí experimentujú s módou a nie sú zaťažený komerčným aspektom módy. Toto považuje Zuzana za skutočne tvorivú prácu! Zuzanin obľúbený doplnok je šatka v štýle starých babičiek. Dá sa nosiť na hlave na nekonečno spôsobov a na krku aj na milión. Okrem toho má aj praktickú funkciu, preto šatky Zuzana naozaj zbožňuje.
Plánuje pokračovať vo vzdelávaní ako knitwear dizajnérka a zároveň sa chce venovať textilnému umeniu. Jej veľkým a dlhodobým cieľom je založiť vlastnú modernú knitwear značku.