Novinky

Katarína Hutníková

Pri každom novom projekte začína od nuly a práve to jej dáva pri práci slobodu

Dátum: 24.01.2022

Autor: Martin Brix

Kreslí už od svojich detských čias. Najprv pastelkami, neskôr štetcom a rydlami, no a dnes najmä perom grafického tabletu. Napriek tomu, že ju na gymnáziu mnohí odhovárali, že sa s umeleckou školou nebudem mať ako uplatniť, zariskovala a vydala sa cestou kreatívnej tvorby.

Optimistická, nerozhodná, hyperaktívna a perfekcionistická workoholička. To je Katarína Hutníková. Grafická dizajnérka a ilustrátorka z Bratislavy. Študovala na VŠVU v Ateliéri voľnej a farebnej grafiky u Vojta Kolenčíka. Táto katedra je zameraná na voľné umenie, no keďže Katarína je dosť racionálny typ, už počas školy sa začala viac orientovať na grafický dizajn. Práve tu jej vyhovuje, že má určité hranice a pracujem na konkrétnych zadaniach alebo témach. Po profesijnej aj ľudskej stránke ju tiež veľmi obohatili dve semestrálne zahraničné stáže. Počas vysokoškolského štúdia tak stihla absolvovať dva študijné pobyty v zahraničí. V roku 2010 v gréckych Thessalonikach na Aristotle University v Ateliéri grafiky. Keďže ju to vždy ťahalo ku grafickému dizajnu, o dva roky neskôr sa vybrala do poľského Krakova na renomovanú Jan Matejko Academy of Fine Arts, kde navštevovala Ateliér plagátu a Ateliér typografie.

Prvé úspechy sa jej podarilo zožať už počas štúdia. Za svoju umeleckú tvorbu si odniesla ocenenie z maďarského Győru na Bienále kresby a grafiky. Nasledovala výhra v medzinárodnej súťaži Young Lions 2015 s prácou pre Dúhový Pride a s tým spojené reprezentovanie Slovenska na festivale kreativity v Cannes. Po nadobudnutých skúsenostiach v reklamnom svete získala 3. miesto v súťaži Zlatý klinec za prácu Marketingový trhák, ktorá slúžila ako PF agentúry MUW Saatchi & Saatchi. V tejto agentúre strávila tri roky na pozícii Art director. Tu sa venovala prácam najmä pre klientov ako Liga proti rakovine, Pilsner Urquell či Kraj. Toto obdobie jej dalo veľmi veľa, ako freelancerka však má už viac času aj na vlastné projekty mimo reklamného sveta, od ktorého sa chcela trochu vzdialiť.

Od roku 2018 pôsobí ako freelancerka. Okrem grafického dizajnu sa venuje najmä ilustrácii. Tu sa stala jej najväčším oponentom a konzultantom jej dcéra, pre ktorú ilustrovala detskú knižku Afrika z kufríka, ktorá vyšla vo vydavateľstve Ikar. Neskôr začala pracovať aj na ďalšej. Kreslí pre online magazín Kurník a veľmi sa teší aktuálnej spolupráci so začínajúcou slovenskou značkou bavlnených vreckoviek Noa!. Ako ilustrátorka sa do svojich ilustrácií snaží dostať rôzne vizuálne metafory, skratky a zvláštne spojenia. Svoju tvorbu stavia na digitálnej ilustrácii, má rada čisté línie, výraznú farebnosť a rôzne štruktúry. V jej portfóliu nájdete editoriálnu, komerčnú aj detskú ilustráciu, či voľnú ilustráciu ako je napríklad risografika Slovenského veslárskeho klubu v Bratislave od architekta Emila Belluša pre Čierne diery. Svoje malé sny si splnila práve, spomínanou ilustrovanou detskou knižkou ako aj limitovanou sériou folklórnych plechoviek pre Šariš.

Šariš v roku 2020 už tretíkrát priniesol na trh limitovanú edíciu plechoviek, ktorá bola opäť inšpirovaná krásami slovenského folklóru. Tentokrát sú na siedmich dizajnoch predstavené typické ľudové tance a tradičné kroje z rôznych kútov krajiny. Dizajn jednotlivých plechoviek zobrazuje vždy jednu tanečnicu alebo tanečníka z konkrétneho slovenského regiónu. Pri tvorbe bolo potrebné vybrať sedem motívov, čo bolo podľa Kataríny najťažším na celej práci. Samotné zadanie bolo väčšou výzvou, ako by sa mohlo zdať. Aby boli ilustrácie autentické, veľa vecí ohľadom krojov, tancov či ľudových motívov si musela naštudovať. Dokonca po dlhých rokoch opäť navštívila Univerzitnú knižnicu. Od začiatku jej však bolo jasné, že dizajn plechoviek musí byť tradičný a moderný zároveň. Kataríniným zámerom bolo tiež nezobrazovať folklór prvoplánovo. Chcela sa vyhnúť napríklad sprofanovanému čičmianskemu vzoru, ktorý je síce krásny, no naše folklórne dedičstvo je oveľa rozmanitejšie. Na plechovkách preto nájdete napríklad výšivky z goralských nohavíc, kruhové motívy z obce Lubiná, typickú zemplínsku krížikovú výšivku či bohato vyšívané rukávy cíferských mužských košieľ.

Katarína však najradšej pracuje na komplexnejších vizuálnych identitách, kde veľmi často využíva ilustráciu a výrazné farby. Presne taká je napríklad Katarínina tvorba pre začínajúca slovenská značka, ktorej cieľom je opäť zatraktívniť bavlnené vreckovky a podporiť tak nepoužívanie jednorazových vecí. Lokálna značka Noa! prinavrátila na trh bavlnené vreckovky. Okrem vizuálnej identity sa tu venuje hlavne návrhom samotných produktov. Tie v roku 2020 získali aj ocenenie v Národnej cene za (komunikačný) dizajn. Zadaním bolo priniesť vizuálne veľmi výrazný a dôvtipný koncept. Dôležité bolo aj vytvoriť priestor pre priamočiaru komunikáciu s cieľovým publikom. Dominantným grafickým prvkom je preto kruh s úprimným posolstvom. Vo veľkej miere sú to rôzne slovné hračky či vtipné zámeny slov, prispôsobené jednotlivým cieľovým segmentom. Celkový dizajn vreckovky hravou formou podporuje alebo dopĺňa tento výrok a umocňuje vizuálny takmer osobný dialóg. Všetky dizajny sú tvorené len pomocou šiestich základných farieb pre rozpoznateľnosť a jednotný vizuálny štýl. Vreckovky Noa! majú certifikát GOTS, takže spĺňajú prísne ekologické aj sociálne kritéria.

Katarína má rada severské kriminálky a folklórne festivaly. Svoj voľný čas Katka najradšej trávi s malou dcérkou, zbožňuje posedenia s kamarátmi, užíva si mestskú kultúru, ako aj aktívny oddych na chalupe na kopaniciach, kde s radosťou kosí trávu, pristrihuje živý plot, sadí maliny, zbiera slivky, či debatujem so susedmi. Katkiným odhodlaním je pokračovať v práci na zmysluplných projektoch, mať dostatok času na realizáciu vlastných nápadov, vydať ďalšiu knižku a rovnomerne skĺbiť prácu s rodinným životom.



Galéria