Novinky

Marek Cina

Nájomný výtvarník, preštudovaný ilustrátor, grafik, maliar, humorista, ktorý doposiaľ neprestal tvoriť

Dátum: 15.11.2021

Autor: Martin Brix

Mesto vníma veľmi intenzívne, očami umelca, niekdajšieho sprejera, ale aj obyčajného užívateľa mesta. Preto je dosť možné, že na prechádzke ulicami Bratislavy ste narazili na mladého muža v šiltovke s tabakovou fajkou, ako nehybne stojí so skicárom v ruke a pozorne zaznamenáva pouličnú scénu pred sebou. A možno ste sa na niektorej z jeho kresieb aj našli. Marek má totižto taký projekt – cez víkendy maľuje Nedeľné paletky v uliciach Bratislavy. Zachytáva premenu mesta v tomto storočí a pri tom pochopil, že či si vyberie pekný alebo škaredý pohľad, je to v princípe jedno. Všetko je súčasť mesta, na ktoré sa díva. Okrem toho, maľovať v ateliéri je nuda a na ulici sa aspoň porozpráva s okoloidúcimi.

A možno jeho tvorbu poznáte len z kníh a plagátov, na ktorých pracoval. Marek Cina patrí k všestranne zameraným výtvarníkom, ktorého aktivity sú do veľkej miery podmienené jeho záujmom o fenomén knihy. Narodil sa roku 1987 a záujem o výtvarnú tvorbu prejavoval už od útleho veku. Prešovský rodák, ktorý v rokoch 2002 – 2006 študoval na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach odbor propagačná grafika. Nasledovala Vysoká škola výtvarných umení Katedra grafiky a iných médií, Ateliér voľnej grafiky a ilustrácie u profesora Dušana Kállaya, kde obhájil svoj doktorát pop-up knihou Masky cnosti. Marek je v dnešnej dobe jedným z najtalentovanejších mladých ilustrátorov na Slovensku. Venuje sa širokej škále médií, od tradičných grafických techník, cez digitálnu ilustráciu, až po 3D objekty a maľbu. 

Typickým znakom jeho tvorby však ostáva osobitá výstižnosť zaznamenávaných scén, postáv a situácii a nezameniteľný zmysel pre humor. V poslednej dobe umelci siahajú po ťažkých témach, ale podľa Mareka je toto súčasné umenie „bezzubé“, lebo zlatá doba internetu umožňuje poukazovať a kritizovať veci každému človeku. Tak si Marek povedal, že nezaškodí trochu jednoduchosti a čo už je nevinnejšie, ako keď si malí chlapci čmárajú do zošitov kresby autíčok. Tak vznikol súbor „Prokrastinačná strojovňa“, v ktorom portrétuje staré typy „náklaďákov“, Ávií, bagrov a podobne. V tomto smere sú vďačné aj zákazky ako boli ilustrácie pre knihu aforizmov „Bodaj bi“ Tomáša Uleja alebo kniha „Darca“ od Lois Lowry. Preto má Marek rád v umení humor, ktorým odľahčí situáciu. Bez humoru by sa možno zbláznil. A hlavne cynický humor, to je jeho, veď je „Cina“.

Mareková tvorba pripomína vtipom a detailom karikatúry Shootyho a jeho ručne robené knižky vyhrali snáď všetko čo sa dalo. V rokoch 2010 – 2012 získal tri Ceny slovenskej národnej knižnice za študentskú prácu a v roku 2012 ocenenie za Najkrajšiu knihu Slovenska (Fámy od Petra Janečku). Najviac ho bavia pop-up knihy, ktoré po otvorení strany vytvoria priestorový objekt z papiera. Knižné projekty si sám navrhuje, robí aj vydáva v autorských nákladoch vo vlastnom vydavateľstve Librorum. Pop up knižka je vlastne priestorové leporelo či mechanická knižka. Z najbežnejších prvkov sa v nej využívajú napríklad otáčací kruh s výrezovým okienkom (wheel), prekladačky (flaps), rôzne za sebou zoradené plány tak, ako ich poznáme zo scény bábkového divadla (tunel book), výjavy, ktoré sa otvárajú v plánoch po otvorení a zafixovaní listov v pravom uhle (multiple layers) alebo tenké špirály prilepené k protiľahlým stranám, posunom sa vysúvajúce do priestoru (spider web). K najstarším typom patria aj tzv. paper doll books s obliekacími postavičkami dievčat aj chlapcov a pravdepodobne z tohto zdroja pochádza aj „obliekacia vystrihovačka“, ktorú z detstva pozná hádam každý. Z Marekových pop-up projektov môžeme spomenúť „Horror“ a jeho absolventskú prácu „Fámy“ od Petra Janečka. V obidvoch prípadoch došlo k manželstvu medzi ilustráciou a kresleným humorom a najmä v prvej menovanej, ktorá neobsahuje text, je dej podaný výlučne pop-up spôsobom, teda prostredníctvom nalepených papierových kúskov, ktoré pri otáčaní stránok vystupujú z pôdorysu do výšky.

Bol jedným z prvých autorov, ktorí vytvorili grafiky pre združenie Čierne diery. Stvárnil Hanušovský viadukt, neskôr Manderlák a nápis Láska v Spišskom Hrhove. Marekovu tvorbu ste mohli zachytiť aj pod značkou ArtCrime. ArtCrime funguje od roku 2011. Zrodil sa zo spoločného nadšenia pre graffiti. Počiatočná myšlienka sa postupne vyvinula do dnešnej podoby – tvorivého kolektívu, ktorý zastrešuje viacero ľudí a aktivít rôzneho zamerania. Je otvorený novým možnostiam, ľuďom a nápadom. Činnosťou ArtCrime je okrem produkcie oblečenia a doplnkov, aj podpora alternatívnych foriem súčasného umenia a obhájenie ich miesta vo verejnom priestore – organizovaním podujatí a jamov, tvorbou projektov, či riešením legalizácie nových plôch. Aj keď graffiti sú to, čo ich spojilo, samozrejme fandia aj širšiemu spektru tvorivých činností – cez grafický design, ilustráciu, či tetovanie, až po fotografiu a architektúru. Rovnako ako celá táto kreatívna crew, má Marekova tvorba korene v graffiti a streetart kultúre.

Jeho „writerská“ minulosť a obrazotvornosť mu uľahčuje prácu na veľkých plochách a možno aj to bolo dôvodom víťazstva slovenskej časti súťaže Secret Walls v roku 2013. Spomínaná nedeľná paletka zas zachytáva napríklad Most Lafranconi s nasprejovaným nápisom „Nácek klame“, biznis centrum Apollo, na ktorom sa pred búraním vyhrali sprejeri, alebo dom na Mickiewiczovej s veľkým graffiti. Pomaľovaná stena krčmy v Podhradí, či bývalý Subclub na Vydrici. Celý koncept je postavený na slovnej hračke. „Medzi writermi je bežná otázka či maľuješ a koľko maľuješ, čím sa myslí graffiti. Takže ja teraz maľujem graffiti – doslova,“ poukazuje Marek na svoje olejomaľby, na ktorých sú posprejované budovy. A dodáva: „Graffiti a architektúra majú jedno spoločné – obe vedia skrášliť, alebo aj zničiť okolie“. Dnes sa skôr zamýšľa nad významom graffiti – koľko toho je, aký odpad z toho vzniká, čo pomaľuješ a či tým robíš niekomu dobre a inému zle. Čo je ale dôležité a za čím si Mr. Cina stojí je, že Bratislava by potrebovala dobrú náladu, trochu ľudskosti a ľudský verejný priestor.

Kresliť a maľovať učí rád aj iných, preto spoluzaložil Workshops—Lectures. Projekt Workshops—Lectures pripravuje občianske združenie Fotogram. Cieľom je podpora vizuálneho umenia prostredníctvom vzdelávacích aktivít a publikačnej činnosti a vytvorenie online platformy pre tvorbu mladšej generácie vizuálnych umelcov. Združenie, ktoré organizuje workshopy a prednášky venované rôznym výtvarným témam a technikám, bez vekového ohraničenia. Aj napriek tomu už Marek momentálne neučí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ani na Strednej umeleckopriemyselnej škole Jozefa Vydru (pozn. boli aj také časy, keď vyučoval na Strednej umeleckej škole a ako externý pedagóg viedol predmet knižnej väzby na VŠVU).

Ako úspešný grafik a ilustrátor sa pravidelne zúčastňuje workshopov, výtvarných a literárnych festivalov na Slovensku i v zahraničí. Výber samostatných výstav predstavuje: Nedeľná paletka (2021, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice), Mr.Cina & WEEDO (2020, Bohéma Gallery, Bratislava), To som ešte nezdieľal (2019, Fuga, Bratislava), Papierové masky (2018, T-Gallery, Bratislava). Skupinové výstavy ako napríklad Rôznorodosť nutná (2014, 65. výročie VŠVU v Bratislave, SNG, Bratislava), Trienále umenia knihy (2013, Turčianska galéria, Martin), SUPERMARKET 2013 (2013, Stockholm Independent Art Fair), 2nd International Biennial of Drawing and Graphic Arts (2013, Györ). Naposledy bol iniciátorom a spoluvystavovateľom na skupinovej výstave SKADERUKA-SKADENOHA, ktorá predstavila malý vesmír ready-made objektov reflektujúcich veľké témy života na našej planéte – od ekológie, cez kritiku militarizmu, konzumu a pokrytectva spoločnosti, až po parodovanie superhrdinského žánru. Tvorbu vystavujúcich autorov (Marek Cina, Miloš Kopták, Peter Važan) a autorky (Andrea Štrbová) spája bytostné zberateľstvo, ukotvenosť v symbolizme, surrealistická snovosť a fantázia, surovosť bioforiem a dekadentná estetika, detská hravosť i nástojčivá angažovanosť, absurdita a humor.

Napriek všetkému sa Marek venuje najmä ilustrovaniu detských kníh, komixu, kde pri tom využíva klasické grafické techniky, maľbu, bitmapovú kresbu a vektorovú mapu. Stručne charakterizovať Marekovu tvorbu je vzhľadom na rozsah jeho aktivít neľahké. Každopádne sledujte veľké C.



Galéria