Novinky
Grafická dizajnérka, ktorá sa rozhodla pretaviť svoje vlastné predstavy o kráse do šperkov
Dátum: 29.07.2024
Autor: Martin Brix
Párik grafických dizajnérov, ktorí sa rozhodli realizovať nielen klientske, ale aj svoje vlastné predstavy o kráse. Výsledkom sú rôzne šperky, módne a bytové doplnky. Značka SINA prináša originálne šperky, bytové a módne doplnky, vyrobené dreva a z pestrofarebného akrylového skla. Častokrát na výrobu využívajú odpadový materiál z inej výroby (napr. odrezky dreva z výroby gitár alebo zvyšky akrylového skla zo svetelných reklám). Výrobky zhotovené kombináciou lasera a ručného spracovania oživia každý outfit a zútulnia váš domov.
Náhody sú úžasné. Z pracovníčky banky sa stane grafička, spozná iného grafika, spojí ich láska aj práca. U Dominiky to celé začalo grafickými prácami pre kamarátov až po komerčných klientov. Dominika si založila grafické štúdio doruzova, ktoré o sebe dáva vedieť: „Sme malé kreatívne štúdio, ktoré dokáže uspokojiť všetky vaše potreby súvisiace s grafickým dizajnom a marketingom. Pracujeme tvrdo a s láskou, pretože toto je práca, ktorú sme si vybrali, a nie preto, že ju musíme robiť. Sme tu pre zábavu, kreativitu a spokojnosť, nie pre peniaze… aj keď naše služby nie sú zadarmo.“. Nakoniec sa od grafického dizajnu presunula k výrobe originálnych šperkov pomocou špeciálneho laserového stroja.
Dominika a Fero sú pár grafikov, kreatívcov, milovníkov prírody, kvalitného jedla i nadšení dizajnéri. Spoločne priviedli na svet nielen dve dcéry, ale aj značku SINA, ktorá prináša krásne veci a vecičky (nielen) na nosenie. Projekt, ktorý dostal meno po dcérach tvorivých manželov, Simone a Natálii, je ich spoločné dielo. Ako sa začal jej príbeh? Ako to už býva, za všetkým hľadaj… náhodu. A tiež trochu šťastia a o čosi viac prebdených nocí, no najmä chuť tvoriť.
Ako sa to všetko začalo? Dominika sa grafike venujeme už jedenásť rokov. Asi pred ôsmimi rokmi jej odišiel jeden veľký klient, tak začala hľadať náhradu. V jedno ráno na ňu vyskočila v rámci crowdfundingovej kampane reklama na špeciálny stroj. Ak by ho zaplatila hneď, prišiel by o tri mesiace. Prišlo jej to ako dobrá kompenzácia za strateného klienta. Keďže kampaň končila v ten deň, nabehli spolu s manželom do banky pre úver. Kúpili stroj a namiesto troch mesiacov čakali tri roky. Stroj však dorazil v čase, kedy boli maximálne zavalení prácou a tak na svoju príležitosť iba čakal. Ktovie ako dlho, ak by do hry nevstúpila náhoda a veci posunula vpred. Jednému ich klientovi neprezieravo ukázali jeho možnosti. O týždeň mali na stole objednávku na 250 kusov drevených vianočných pozdravov. Veľmi rýchlo museli testovať, vyrábať, dolaďovať, takže istý čas nespávali, ale napokon to zvládli a pozdravy mali úspech. No poučilo ich to, uvedomili si, že nechcú tvoriť pod tlakom, chcú mať dostatok času na tvorbu, radosť z práce i z finálneho produktu. Na druhej strane ich to nakoplo začať.
Stroj, ktorý dokáže pracovať s drevom, keramikou, akrylátom, kožou i papierom ponúka dvom kreatívnym dušiam nespočetné možnosti na realizáciu. Ako pri každom začiatku, aj Dominika s Ferom fungovali systémom pokus-omyl, doťahovanie, upravovanie, ale aj vyradenie z výroby pre nefunkčnosť či nesplnenie prísnych kritérií. Celý proces ich výroby je oveľa komplikovanejší, ako si to predstavovali. Na začiatku je nápad a skica, čo je pre kreatívnu dvojicu tá najjednoduchšia časť, pretože kreatívou sa obaja živia. Potom skicu spracujú do technického nákresu pre stroj, čo je stále relatívne jednoduché. Následne prichádza výroba prototypu, kedy väčšinou odhalia rôzne chyby – materiál sa láme, spoje o 0,01 milimetra nesedia, laser si nastavili príliš silno či slabo, celý dizajn je nefunkčný a podobne. Takže nasledovalo asi najdlhšie obdobie dolaďovania a výroby ďalších „x“ verzií prototypu, pokým konečne neboli so všetkým spokojní a tak aby mohli byť na konečný výsledok hrdí. Nasledovala kompletizácia výrobku v závislosti od toho, o čo ide. Šperky treba zbaviť krycej fólie po laserovaní, zlepiť jednotlivé časti a pripevniť kovové komponenty. Pri kabelkách je proces oveľa komplikovanejší – treba ušiť futro, namaľovať alebo vyšiť vzor, ošetriť drevené časti zmesou olejov, potom zlepiť a ručne zošiť celú kabelku. Ako vraví Dominika „… je toho dosť, občas je to fakt náročné, ale stále pretrváva hlavne radosť z tvorby.“.
Práca so strojom ich veľa naučila o materiáloch. Najčastejšie pracujú s drevom, akrylovým sklom, no vedia to aj s korkom či filcom. Hoci to vyzeralo, že aj koža bude skvelý materiál, opak je pravdou. Keď Dominika pátrala po zložení farbených koží, zistila, že väčšina je čistená chrómom a pri kontakte s laserom vznikajú toxické výpary, ktoré sú nebezpečné pre človeka a roztápajú šošovku lasera. Je to tak pri 90 percentách spracovanej kože. Avšak, v menšom rozsahu pracujú občas aj s kožou a jej rôznymi modernými náhradami ako prateľný papier či korková látka, aj keď pri týchto materiáloch je stále problém so získavaním materiálu, ktorý je vhodný pre ich stroj.
Dominika s Ferom neustále experimentujú a snažia sa pretaviť na krásu rôzne druhy materiálov. Keďže sú nadšenými hubármi a milovníkmi prírody, prvou voľbou bolo – pochopiteľne – drevo. A to vo všetkých možných druhoch – buk, dub, orech, breza, ale aj preglejka, masív, dyha ši MDF. Kupujú si najmä preglejky alebo dyhy. Od jednej firmy dostávajú odrezky, ktoré vznikli pri výrobe gitár. Odpad je pre iných výrobcov nepoužiteľný, lebo odrezky sú malé, no Dominika s Ferom majú mimoriadne presný stroj. Preto vedia využiť aj skutočne malé kúsky. Navyše sú to drevá, ktoré sa nikde inde nedajú zohnať. Keď ešte objednávali drevo z Ameriky, trh bol obmedzený na klasické dreviny – svetlé drevo, orechy – a táto firma má exotické dreviny v úžasných farebných odtieňoch. Dominika myslí ekologicky nielen vďaka gitarovým odrezkom.
Ďalší materiál, ktorý ich veľmi zaujal, najmä kvôli svojej farebnosti, je akrylátové sklo, tzv. plexisklo. Uvedomujú si však, že s plastmi treba pracovať veľmi rozvážne, kvôli ekológii, preto sa snažia v prvom rade využívať zvyšky z výroby svetelných reklám a boxov, vďaka čomu prispievajú, aspoň trošku, k recyklácii. Pretvárajú odpad na šperky.
Ako vyzerá tvorivý proces? Dominiku napadlo spraviť napríklad náušnice symbolizujúce obilie. Pre inšpiráciu si pozrela rôzne zjednodušené obrázky obilia v databáze, v počítači si nakreslila základné tvary a už len skúšala, čo sa jej páčilo na ušiach, či to niekde netlačilo, aby budúca nositeľka nepociťovala žiaden diskomfort. Prototypy, s ktorými nie je ešte stotožnená, neraz porozdáva kamarátkam. A keď už je spokojná, zadá do počítača, čo má stroj vyrezať z každého materiálu, a jednotlivé dieliky potom ešte opracováva, lakuje, farbí a lepíme dokopy.
Inšpirácia však prichádza kedykoľvek a kdekoľvek. Nápady vznikajú pri bežných každodenných veciach, či popri práci. Prichádzajú samé. Stačí „zasiať semienko“, podvedome ho mať v hlave a keď je správny čas, semienko dozreje. Problém pre Dominiku je skôr nájsť si čas na testovanie a realizáciu všetkých nápadov, ktoré má, a ktorých nie je málo.
Medzi prvé výrobky, ktoré pod značkou SINA „vypustili“ do sveta patrili náušnice, podložky pod poháre a originálne drevené kabelky. Bolo však potrebné dať o nich vedieť svetu. Otestovať si, či produkty zaujmú a nájdu si svojich majiteľov. Jedného dňa sa Dominika nakopla a vybavila fotenie, aby mohli spustiť ponuku na SAShE. Avšak, jej plány ďalej nesiahali, takže ich poriadne zaskočilo, keď im okamžite začali chodiť objednávky. Dostali sa do príspevkov, výkladov a dokonca na titulku. Dominika spomína, aké to bolo úžasné aj keď neboli na to vôbec pripravení psychicky a ani prakticky. Nemali nakúpené obaly na posielanie, vybavené doručovacie kanály, dostatočné skladové zásoby a ani čas na vyriešenie tohto všetkého. Ale tento nečakaný úspech im dodal toľko energie, že to všetko zvládli, snáď aj bez povšimnutia zákazníkov a dnes už majú všetky procesy zabehnuté.
Okrem náušníc majú (mali) v ponuke aj kabelky, ktoré sú ich najkomplikovanejší produkt. To sa bohužiaľ odráža aj na cene. Každému finálnemu modelu predchádzalo minimálne päť nefunkčných, prípadne funkčných, ale nie dokonalých prototypov. Pri drevenej Tropic sérii ich bolo skoro desať. Niektoré išli rovno do koša, niektoré majú Dominikine a Ferove deti na hranie. Takto na nich aspoň testujú ich odolnosť a životnosť. Toto bol dokonca jeden z výrobkov, ktorý bol navrhnutý medzi prvými. No nakoniec to vzdali, lebo mal toľko chýb, že by im trvalo večnosť navrhnúť ho správne. Až raz prišla kamarátka, zbadala v poličke tento nepodarok a hneď po ňom skočila. Dominika s Ferom ju ukludňovali, že to ešte nie je a možno ani nikdy nebude hotové. Kamarátka Aďka sa úplne rozplývala, že to musia dokončiť. Jej nadšenie ich tak zaskočilo, že onedlho bola kabelka hotová a dostala ju na narodeniny ako poďakovanie za to, že ich nakopla nápad dotiahnuť do konca. A dnes už nie je jediná, ktorá ju nosí na ramene. Kabelky dali latku náročnosti vysoko, ale keďže Dominika s Ferom majú radi výzvy, tak sa rozhodli posunúť ďalej. Výber padol na interiérové lampy. V ponuke majú už viacero prototypov. No v cieli ešte ani z ďaleka nie sú. Ale aspoň svetlo, z ich lampy, na konci tunela už vidia. Do výrobného procesu pre Dominiku a Fera opäť prichádza niečo nové – elektrina, takže nová výzva.
Avšak, gro portfólia stále tvoria najmä šperky. Cieľom značky SINA je vyrábať pekné a zároveň funkčné produkty, vďaka čomu môže prinášať ľuďom radosť do života. Lebo ak je vec iba funkčná, tak ju síce používame, ale nejako zvlášť sa z toho netešíme. Na druhú stranu niečo pekné vám síce môže vyčarovať úsmev na tvári, ale pokiaľ je používanie utrpenie, kazí to celý dojem. SINA zásada je jednoznačne kombinácia estetickej aj praktickej zložky. Vďaka tomu si tieto výrobky budete môcť užívať vždy s úsmevom a dlhodobo. A taký je cieľ šperkov SINA.