Novinky

Dominika Kramerová

Osobitý grafický dizajn s názorom, otvorený rôznym nápadom

Dátum: 02.05.2022

Autor: Martin Brix

V kreatívnom prostredí sa pohybuje už od útleho detstva. Ako malá chodievala na rôzne krúžky ako napríklad divadelný krúžok, dlhé roky tancovala, hrávala na gitare, chodila na spev. V jedenástich rokoch dokonca účinkovala v detskom muzikáli Bambi, ktorý sa v tom čase hrával v Divadle Astorka. Takže sa naozaj odmalička venovala rôznym kreatívnym činnostiam. Ale k dizajnu sa dostala až o čosi neskôr, konkrétne až počas štúdia na vysokej škole.

Počas strednej školy sa doučovala maľbu v ateliéry Soni Herényovej v centre Bratislavy, z dôvodu, že mala v pláne ísť študovať architektúru. Maľba sa jej zapáčila a s ňou aj celé umelecké prostredie a tak sa začala pohrávať s myšlienkou venovať sa jej viac. To znamenalo, že Dominika začala uvažovať o štúdiu na vysokej škole s výtvarným zameraním. Odrádzal ju ale fakt, že nepochádza z umeleckého prostredia a výtvarnému umeniu sa nikdy programovo nevenovala. Nakoniec upustila od myšlienky ísť študovať maľbu, no výber vysokej školy nebol prvému plánu vôbec vzdialený. Túžba odísť za hranice Dominiku lákala odjakživa. Nakoniec sa rozhodla skúsiť šťastie v Amerike. Prihláška podaná a tak začalo čakanie na odpoveď. „Ste prijatá“, prichádza odpoveď z New Yorku a tak sa štúdium komunikačného dizajnu na School Of Visual Arts (SVA) mohlo začať. Ten pre Dominiku znamenal spojenie kreatívneho s veľmi praktickým využitím. V devätnástich tak odchádza na štyri roky do New Yorku.

Počas prvého ročníka na vysokej škole si uvedomila, že ju viacej baví grafický dizajn a to hlavne tvoriť rôzne grafiky a vizuály ako vymýšľať nápady pre reklamy. Preto sa po prvom ročníku rozhodla prestúpiť na odbor grafického dizajnu, ktorý aj skončila titulom bakalárka. Odvtedy ubehlo už veľa rokov a Dominika prešla rôznymi odvetviami – od obalového dizajnu a editoriálov cez ilustrácie, vizuálne identity až po tvorbu identít značiek, ktorej sa venuje aj dnes.

Dominikinou filozofiou alebo skôr cieľom pri vytváraní vizuálnej identity značky je najprv identifikovať osobitosť značky a následne ju pretaviť do vizuálnej podoby tak aby vedela osloviť tých správnych ľudí, to správne publikum. Identita pre ňu neznamená vytvoriť len plochú grafiku ale pochopiť osobnosť alebo osobitosť značky, ktorá má vlastný názor, vlastnú esenciou a charakter a toto všetko pretaviť do vizuálnej podoby.

Popritom však len nedávno začala vo voľnom čase vyrábať dizajnové podložky na jogu. Nápad rozšíriť tvorbu aj o vlastné produkty sa zrodil v Tel Avive, kde dostala ako ilustrátorka a dizajnérka príležitosť tvoriť personalizované podložky pre klientov z celého sveta. Joga síce bola súčasťou jej života aj predtým, no počas tohto pobytu ju úplne pohltila. Videla, že existuje možnosť vytvoriť niečo pekné, s čím by sa ľudia chceli spojiť pri cvičení. Zaujalo ju však vytvorenie niečoho viac, ako iba cvičebného produktu. Niečoho, čo by nebolo len obyčajnou podložkou, ale čo by sa stalo súčasťou domácností alebo jogových štúdií. Jej cieľom bolo zároveň dosiahnuť, aby boli podložky čo najudržateľnejšie a z kvalitného materiálu bez toho, aby zaťažili planétu. Aj preto sú dnes Dominikine jogamatky vyrobené z prírodného kaučuku a prvotriedneho mikrovlákna a sú potlačené malým množstvom atramentu na báze vody, ktorý nezaťažuje životné prostredie. Dominika chce, aby ľudia na jej podložkách nielen cvičili, ale si napríklad aj čítali knihu či oddychovali. Jednoducho, aby spomalili. Ponúka ich na online e-shope Pepe & Wolf, ktorý vedie Petra Vanišová a ktorý v spolupráci s Dominikou vznikol ako platforma pre udržateľné a estetické produkty.

Udržateľnosť neznamená byť mníchom žijúcim v jaskyni a nikdy neprodukovať žiadny odpad. Ide o vedomú voľbu. Rozhodnúť sa pre menej nehospodárnu a ohľaduplnejšiu možnosť voči životnému prostrediu. A robiť to každý deň.

Udržateľnosť bola pre Dominiku od začiatku veľkou témou. Ako to urobiť čo najmenej škodlivé pre prírodu? Každý deň sa snažme zredukovať dopad, voľme vlakovú a lodnú dopravu pred leteckou. Vyberajme papierové obaly pred plastovými. Vyrábajme malé množstvá, aby sme sa uistili, že sa všetko predáva a neplytvá. Vyberajme recyklované materiály pred novými. A tým, že snažme sa vyrábať nadčasové produkty, ktoré vydržia dlhšie. Toto je pár odporučení ako žiť udržateľnejšie, ktoré by vám dala Dominika.

Každý z projektov znamená pre Dominiku veľa. Istým spôsobom sú to jej deti, do ktorých investuje veľa času, energie a kreatívnych myšlienok. Preto aj po odovzdaní projektu, rada pozoruje, kam rastie a ako sa mu darí.

Spomenúť však môžeme vizuál pre projekt Lípa Art Collection, za ktorý spolu s partnerom a ich štúdiom „kumi studio“ získali prestížne ocenenie Excellence in typography for brand identity design od Type Directors Club v New Yorku. Lípa je umelecká kurátorská zbierka, ktorú založil holandský umelec Roel Van Der Linden so sídlom v Prahe. Kolekcia dáva nový pohľad na súčasnú umeleckú scénu tým, že sa zameriava na predstavenie nových talentov, ktoré zatiaľ neboli uznané inými inštitúciami. Veľkú časť umenia získal výmenou vlastnej tvorby s umelcami, ktorých stretol počas rokov strávených v Holandsku, Českej republike a na Slovensku. Kolekcia obsahuje rozmanité umenie a umelcov, čo chcelo „kumi studio“ osláviť vytvorením vlastného modulárneho logotypu spolu s pestrou paletou farieb. Zároveň chceli dať do kontrastu organickú povahu ručne vyrábaného umenia tým, že použili silnú, geometrickú grafiku a jednoduché farebné kombinácie, ktoré umožnili samotnému umeleckému dielu občas zažiariť a inokedy upútať pozornosť výraznou grafikou a neočakávaným rozložením. Myšlienka riadeného chaosu, vyváženia a kontrastu dvoch protichodných ideálov, je stredobodom tohto projektu.

Ďalším z Dominikiných projektov je aj identita pre Pokojovky. Pražské zelené štúdio a e-shop, ktorého poslaním je šíriť lásku k pestovaniu a starostlivosti o rastliny. Poskytujú starostlivo vybranú kolekciu zaujímavých, zdravých a nenáročných rastlín, ako aj poradenstvo a vzdelávanie v oblasti starostlivosti o rastliny. Identita značky zahŕňa ich individuálny charakter a jedinečnosť. Hravá v používaní tvarov a farieb, no zrelá spôsobom, akým sa prezentuje – uhladená a elegantná v kontraste s rustikálnou a organickou povahou samotných rastlín.

Jednou z posledných spolupráce je nová kolekcia ELEMENTY v spolupráci so slovenskou značkou Fusakle, ktorá poteší milovníčky jógy, aktívneho životného štýlu a čistého minimalistického dizajnu. Spája ajurvédske elementy ako oheň, voda, vzduch, zem a priestor. V ponuke nájdete legíny, crop topy, ponožky, mikiny, tričká, šatky a čelenky. Jednotlivé dizajny sú vzájomne kombinovateľné podľa chuti a štýlu zákazníka. Vybrané produkty sú vyrobené z organickej bavlny a recyklovaných materiálov, tu doma na Slovensku. Kolekcia bola vytvorená podľa princípov „slow fashion“ v malých výrobných dávkach, ktoré sa budú podľa potreby dopĺňať.

Vo všeobecnosti sa Dominika najviac teší, keď vidí ako ľudia používajú jej produkty alebo ako sa značky tešia so svojich identít. Pri podložkách má radosť, keď vidí ako sa s nimi ľudia fotia, ako ich používajú, že sa im páčia a ako im robia radosť. Je to teda radosť za radosť.



Galéria