Novinky

Holy Morda / Nina Valíčková

Kontrast pevnej a tekutej formy striebra spojený do šperkov

Dátum: 11.03.2024

Autor: Martin Brix

Nina Valíčková je šperkárka a architektka, ktorú odmalička bavilo kresliť si alebo niečo vyrábať, či prerábať. Už v detstve si vyrábala rôzne šperky, ozdoby a šila oblečenie. Počas klasickej základnej školy navštevovala aj základnú umeleckú školu. Po základnej škole vyskúšala príjmačky na Školu úžitkového výtvarníctva v Kremnici, kde ju aj prijali, no mama ju presvedčila, že má radšej pokračovať na gymnáziu. Záujem o kreatívne odbory nasmeroval Ninu na vysoké školy s „talentovkami“. V tom čase to bola architektúra na Fakulte architektúry STU a šperk na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Architektúra sa podarila na prvý krát. Šperk až na druhý. Nina sa napriek tomu pustila do štúdia oboch odborov.

Nie je až takou zvláštnosťou, stretnúť študenta, ktorý paralelne študuje dva odbory. Nina Valíčková však študovala na dvoch vysokých školách celkom náročné odbory, ako architektúra a tvorba šperkov. V istom okamihu sa musela rozhodnúť ako ďalej, keďže sa jej nepodarilo časovo zladiť dennú formu štúdia obidvoch odborov. Rozhodne však chcela dokončiť obidva odbory. „Veď by to bola škoda a ktovie, čo bude napokon mojim „chlebom každodenným,““ argumentovala v tom čase Nina svoje rozhodnutie.

Nina strávili aj nejakých čas v ďalekej cudzine. Do Indie išla na tradičného „Erazma“ a aj keď išla zo šperkárskeho odboru, viac sa venovala architektúre (C.E.P.T University – Centre for Environmental Planning and Technology). Pre Ninu bola India veľmi inšpiratívnou krajinou s bohatou kultúrou. Ninu však najviac zaujali drobné detaily a zákutia so svojimi mikrosvetmi. Bol to podnet pre zaplnenie niekoľkých skicárov. „Pre architekta je dôležité aby sa naučil reagovať pohotovo a pri navrhovaní brať do úvahy všetky okolnosti. Toto som si mala možnosť vyskúšať v diametrálne odlišných klimatických podmienkach, čo nie je zanedbateľná skúsenosť,“ hodnotí Nina svoj pobyt v Indii. Zaujímavé pre ňu bolo vidieť naživo aj niekoľko realizácii Le Corbusiera. „Kultúrny šok to bol riadny, ale asi prišiel v správnu chvíľu. Na to, aby sme pochopili inú kultúru, alebo sa o to aspoň pokúsili, musíme preniknúť pod vrstvu toho, čo sa ponúka turistom,“ dodáva Nina. Pobyt v Indii jej dal najmä uvedomenie si, že na Slovenku nie je až tak zle ako hovoríme.

Nakoniec si Nina urobila bakalára na šperku a dokončila inžinierske štúdium na architektúre. Po absolvovaní VŠVU (2013) na šperk na istý čas zanevrela. Dôvodom bola šikana zo strany pedagóga. Po takmer desiatich rokoch sa ale k šperku opäť vrátila. Čo je dobré lebo už počas štúdia spolupracovala na zaujímavých projektoch a taktiež bola pre Ninu šperkárska tvorba určite „zábavnejšia“.

Putá (2013, koža, oceľ, foto Juraj Starovecký)

Kolekcia šperkov Chimaera bol spoločný projekt Mariany Berecovej a Niny Valíčkovej, ktorý predstavili na BADW 2014 (Bratislava Design Week) prostredníctvom inštalácie prepájajúcej dva kontrastné prístupy v tvorbe súčasného šperku – geometrický a organický. Obe autorky spája predchádzajúce spoločné štúdium v ateliéri S+M+L_XL Kov a šperk na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, pričom projekt Chimaera bola ich prvá spolupráca. 

Nina bola súčasťou aj viacerých ocenených projektov. Či už ako šperkárka v práci Moment of the movement alebo ako architektka v projekte UWO (Unidentified Wooden Object).

Študenti architektúry navrhli a skonštruovali originálne dielo pre Vážsky ostrov Lido v Piešťanoch. Drevený objekt vznikol počas jedenásťdňového Workshopu 1:1. Autori ho nazvali Unidentified Wooden Object, alebo UWO. Súčasťou projektu bola aj Nina a nie len ona. UWO (Unidentified Wooden Object) vytvorili: Karol Gwiazdowski (PL), Martina Mikócziová (SK), Oksana Hetman (UA), Silvia Gálová (SK), Rebeka Zacková (SK), Gabriela Mészáros (SK) a Nina Valíčková (SK) pod vedením lektorov: Ransu Helenius (FIN), Tobias Foged Permin (DK), Sebastian Sowa (DE). Drevený objekt vznikol na spomínanom Workshope 1:1, ktorý organizuje občianske združenia Woven a Centrum architektúry. Projekt získal aj nomináciu v kategórii Exteriér na cene CE.ZA.AR 2017.

Medzinárodná porota za víťazku prvého ročníka ceny BFG (Best Fashion Graduate – jednou z aktivít Slovak Fashion Council, 2013) vybrala bakalársku prácu Petry Solivarskej (dnes Petra Kubíková) s názvom Moment of the movement. Práca bol inšpirovaná Japonskom, a to nielen samotným tradičným odevom či prvkami origami, ale aj atmosférou tejto krajiny. Do kolekcie sa premietla japonská jednoduchosť foriem, čistota, jemnosť farieb a sviežosť. V jednotlivých kusoch odevov sa dalo vidieť prvky typické pre kimono, t.j. plochosť, objemnosť, kimonové rukávy, zapínanie pomocou brošní alebo opaskov, ktorých autorkou je Nina Valíčková. „S Ninou sa mi pracovalo vynikajúco. Oslovila som ju na začiatku semestra, oboznámila so svojou prácou a predstavou a dá sa povedať, že už na druhý deň mala Nina hotové prvé návrhy. Spolupráca bola harmonická, pretože Nina pracuje v rovnako rýchlom tempe ako ja.“ – vyzdvihla spoluprácu Petra Solivarská v rozhovore pre Slovak Fashion Council.

Nina sa k šperku vrátila až v roku 2023. Úplne nenápadne. Kamarátka ju poprosila či by jej neopravila jeden šperk. Keďže Nina už nemala doma žiadne nástroje, rozhodla sa objednať si základný šperkársky set. Keď už mala doma nástroje a spájku začala si aj sama skúšať vyrábať šperky a objekty zo striebra. Nina zistila, že jej to ešte stále ide a navyše ju to stále baví. Našťastie nevyšla z cviku a aj preto prišla potreba zaobstarať si vlastný priestor na tvorbu. Zhodou okolností bola v kontakte s bývalou spolužiačkou, ktorá hľadala niekoho k sebe do ateliéru. Dnes nájdeme Ninu v ateliéry v Novej Cvernovke.

V roku 2023 po dlhšej šperkárskej odmlke vzniká projekt Úrok 100%. Vrámci tohoto projektu sa Nina zaoberá patologickými javmi spojenými so záložňami, ktoré komentuje prostredníctvom média súčasného šperku. Záložne navštevujú všetky vekové a sociálne skupiny, no ako inštitúciu na získanie úveru ich využívajú najmä ľudia z nízkopríjmových skupín bez finančnej stability, pre ktorých sú často jedinou možnosťou ako si požičať peniaze. Pre niekoho to znamená občasnú pôžičku na pokrytie neplánovaných výdavkov, pre iného nekonečný kolobeh požičiavania a splácania, pri ktorom neraz prídu o predmet zábezpeky predstavujúci nielen finančnú, ale aj emocionálnu hodnotu. Ide o úvery zaťažené vysokým úrokom, pričom ročná úroková sadzba môže dosiahnuť viac ako 100%. Výstava Niny Valíčkovej Úrok 100% sa konala v septembri 2023 na mieste, ktoré spája ateliér, vzdelávanie a výstavný priestor SAMA Grösslingová v Bratislave.

Nina sa rozhodla tvoriť aj pod vlastnou značkou. Holy Morda sú autorské šperky, ktoré charakterizuje tvarová rôznorodosť, experiment a upcyklácia striebra.

Šperkárska tvorba Niny Valíčkovej mala dve etapy. Počas štúdia mala rada zlatú farbu. Zlato bolo ale drahé, tak ho zamenila za mosadz. V tom čase inklinovala ku geometrii, ku geometrickým tvarom a presne konštruovaným šperkom. Po návrate poprela všetko čo bolo predtým. Nina začala pracovať so striebrom, ktoré najprv roztaví a ďalej sleduje ako sa správa, čo sa stalo aj jej inšpiráciou – dekonštrukcia kovu. Ninu v tomto procese baví sledovať a študovať kontrast medzi pevnou a tekutou formou striebra, čo sa odzrkadľuje aj na jej vlastnej tvorbe.

Aktuálna tvorba je determinovaná dvoma prístupmi získavania materiálu. Jedným je klasický nákup striebra, ktorý do posledného kúsku využíva a recykluje. Druhým prístupom je nákup nosených šperkov zo záložní, ktoré dekonštruuje a spája a týmto im dáva nový kontext.

Nina chce napredovať, ucíť sa nové veci a zdokonaľovať sa. Ambíciou je zapojiť do tvorby aj kamene, perly a iné prírodné materiály. Do ateliéru už prišla koža, ktorú chce kombinovať so striebrom …a nekonečne veľa príveskami. A čoskoro príde aj na zlato!



Galéria