Novinky

melismichalko architektúra (Stanislav Meliš a Jozef Michalko)

Individuálny prístup k projektom rozmanitých mierok

Dátum: 13.12.2021

Autor: Martin Brix

To že architektúra pretvára prostredie a ovplyvňuje nás všetkých je všeobecne známe. V tomto duchu chce melismichalko, teda architektonický tandem Stanislav Meliš a Jozef Michalko, vytvárať pozitívne prostredie pre ľudí, v ktorom budú chcieť bývať, pracovať, oddychovať. Jednoducho tráviť čas, či už sami, alebo v kruhu svojich blízkych.

Spojila ich škola. Meliš a Michalko, obaja s priezviskom na M, z čoho je jasné, že museli byť v jednom krúžku. A naozaj boli. Tu spoločne rozoberali veci okolo architektúry, diskutovali a v krčme sa rozhovory zväčša končili opäť pri architektúre. Prvé spoločné súťaže, prvé spoločné projekty a prvý spoločný ateliér.

Tvorba ateliéru melismichalko zahŕňa široké portfólio mierok od urbanizmu až po produktový dizajn. Je pravda, že projekty s väčšími mierkami sa postupne redukovali, ale štúdie na Svätoplukovo námestie v Nitre, či Rudiny v Žiline sú súčasťou tvorby architektov Stanislava Meliša a Jozefa Michalka. Silnú kategóriu tvoria rodinné domy a bývanie. Bytový dom Mníšek pod Brdy, rekonštrukcia rodinného domu v Bratislave-Rači, rodinný dom v Limbachu, v Kokave nad Rimavicou, v Pršanoch, či nejeden v Ivanke pri Dunaji. V Ivanke pri Dunaji sa nachvíľu zastavíme. 

Rodinný dom Miko v Ivanke pri Dunaji, priniesol výzvu alebo otázku či upraviť katalógový projekt, alebo sa pozrieť na problém úplne odznova? Napriek tomu že typový projekt do značnej miery vyhovoval požiadavkám investora s rodinou, nebol vhodný pre daný pozemok. O nevhodnosti pozemku sa Stanislavovi a Jozefovi nakoniec podarilo presvedčiť aj investora. Vzhľadom na to, že pozemok bol daný, tak na podnet investora spracovali návrh podľa jeho požiadaviek a bez kompromisov typového projektu.

V roku 2016 sa do výberu na Cenu za architektúru (CE.ZA.AR 2016) dostali aj tri ich projekty. Sídlo Kongregácie sestier Najsvätejšieho Spasiteľa a zariadenie pre seniorov na Jakubovom námestí v Starom meste Bratislavy je príkladom nových intervencií v historickej mestskej štruktúre. Novostavba osadená medzi dvojicu národných kultúrnych pamiatok prezentuje súčasné trendy, zároveň svojou mierkou korešponduje, respektíve koreluje s okolím. Rodinný dom vo Svätom Jure je rodinný dom na úzkom pozemku. Možno obyčajné zadanie no s kreatívnym prístupom, ktorého cieľom bolo vytvoriť funkčné riešenie na komplikovanej parcele. Nájomné bývanie v Hriňovej si okrem zaradenia do užšieho výberu ceny CE.ZA.AR 2016 odnieslo aj druhé miesto na 18. ročníku verejnej neanonymnej súťaže Progresívne, cenovo dostupné bývanie za rok 2015 v kategórii A – Bytové domy s úsporným riešením bytov. Súťažný návrh ateliéru melismichalko bol ocenený za kvalitné architektonické a dispozičné riešenie bytového domu v kontexte s urbanistickým dotvorením obytného komplexu.

Od rodinných domov k interiérom je cesta prirodzená, niekedy až očakávaná. Interiér bytový ale aj interiér pracovný. Mnohokrát stačí skutočne málo, aby sme do práce chodili s radosťou. Potrebujeme sa tam cítiť komfortne, príjemne, sviežo, s minimalizovaným faktorom stresu a hluku, obklopení peknými prvkami. Jednoducho ako doma. V práci prežijeme denne väčšinu bdelého času dňa a bdelosť a efektívnosť sa od nás aj očakáva. V dnešnej dobe popularity open-space kancelárií je to mnohokrát veľmi náročné. Vo veľkých koorporátnych spoločnostiach si zamestnanci doslova dýchajú na krk, sú zovretí v náručiach dlhodobo zaužívaných firemných manuálov a pravidiel. Síce sa v priestoroch kancelárií nachádzajú povinné zóny na neformálne stretnutia či zákutia s uvoľnenejšiou atmosférou na dočasnú pracovnú rutinu v relatívne tichšom prostredí, častokrát však dobrá dispozícia nevyrieši akútny problém, akým zvyčajne býva akustika. Na trhu je preto veľa produktov, ktoré ponúkajú elimináciu hovoreného slova, ozveny a hluku. A potom jestvuje aj pár bystrých a skúsených architektov a dizajnérov, ktorí zvládnu nepozorovane a nenásilne vytvoriť účinné opatrenia a tak zlepšiť akustické vlastnosti bez navýšenia klientovho rozpočtu. Architekti z ateliéru melismichalko to v projekte kancelárií pre firmu Toyota zvládli bravúrne. Akustické prvky zakomponovali nenápadne, s pocitim tepla domova. Na mieru vyrábaný kancelársky nábytok z dreveného kompozitu, čalúnené predeľovače na pracovných stoloch, tektonické steny, štandartné lepené kobercové štvorce doplnené o masívne vysokovlasé kusovky a rastlinná výsadba sú presne tie prvky, ktoré dokážu pohltiť šírenie zvuku. Závesy sú už iba vizuálnou akustickou čerešničkou, ktorá ten celý pocit kľudu a domova dotvára. 

Audit a poradenstvo sa spájajú so serióznosťou a vysokou mierou formálnosti. Tento stereotyp chceli v spoločnosti Mazars Slovensko pri tvorbe nového pracovného prostredia odbúrať. Požiadavkou firmy pri rekonštrukcii bol neformálnejší interiér, ktorý by bol v súlade s priateľským tónom komunikácie značky, vrátane citlivého zakomponovania jej ústredného motívu „U“ (slangové „you“), ktorý odzrkadľuje bližší vzťah ku klientom i zamestnancom. A tak hľadali návrh, ktorý prinesie uvoľnenú atmosféru, ktorý podporí spontánnu komunikáciu medzi zamestnancami aj klientmi. Zámerom bolo vytvoriť priestor, kde sa ľudia budú cítiť tak príjemne, že ostanú aj po práci. Zbavili sa preto uzavretých kancelárií, štandardné zasadačky nahradili rozmanitými priestormi. Pre „one-to-one“ stretnutia majú v Mazars čiernobielu „Zen zone“. Left one a Right one sú určené na formálnejšie stretnutia. V každej dominuje oválny, polohovateľný stôl pre lepšiu interakciu. Creathink je „uletená“ kreatívna zóna s veľkým červeným stolom a magnetickými popisovateľnými stenami, kde nápady prichádzajú oveľa jednoduchšie. Ľudia, ktorí do spoločnosti Mazars prichádzajú sú často prekvapení, pretože súčasné priestory teraz viac evokujú miesta pre kreatívne povolania. Výhodou však je, že si ich lepšie zapamätajú, v rámci konkurencie sa stávajú nezameniteľní a skôr pochopia filozofiu a hodnoty, ktoré vo firme vyznávajú. Takáto forma „brand experience“ je podľa slov predstaviteľov tejto audítorskej spoločnosti veľkou pridanou hodnotou rekonštrukcie.

Ďalším zaujímavým projektom je interiér pre spoločnosť Philips. V niekdajšom bratislavskom nákupnom centre Polus City navrhli architekti Meliš, Michalko a Pavjan nápaditú úpravu showroomu Philips. Jeho jadro tu tvorí „obývacia izba“ – centrálny priestor medzi dvoma prehnutými stenami. Povrchy stien z jemne štruktúrovaného skleneného rúna a so zlatisto a striebristo lesklým metalickým náterom šikovne zameriavajú pozornosť práve na túto časť priestoru. Vnútri sa potom podarilo vytvoriť atmosféru súkromia obývacej izby bez toho, aby sa tento priestor úplne oddelil od prezentačnej časti obchodu. Mäkký, purpurovo červený koberec, kreslo s odkladacím stolíkom a lampy, ktoré vyžarujú príjemné svetlo, to všetko vytvára perfektné predpoklady pre zážitok z domáceho kina. Nálada tlmeného osvetlenia podporuje efekty vystavené technológie Ambilight, ktorá pomocou svetelných diód projektuje za televízor farby, ktoré sa práve nachádzajú na obrazovke. Pre zvyšnú časť showroomu zvolili architekti príjemný farebný kontrast. Vytvorili pre celú škálu produktov firmy Philips zodpovedajúci prezentačný rámec: na pozadí jednoduchých, bielo natretých stien a výstavných plôch sa skvele vynímajú ako vysávače, tak aj napríklad slúchadlá. 

Teraz prejdeme k tej najmenšej mierke. Tá je možno vo verejnosti najvýraznejšia. Dopomohla k tomu aj Národná cena za dizajn, v ktorej sa objavili až štyri produkty z dielne melismichalko. Štebel, Flor a Steláž.

Význam slova štebeľ alebo šteblík ako ho nájdeme v Slovníku slovenského jazyka je veľmi prozaický. Ide o priečnu žrďku na rebríku, teda priečku. Štebeľ je aj dizajnovým kúskom dvojice Meliš Michalko, ktorý získal hlavnú cenu v kategórii Domov / Verejný priestor v Národná cena za dizajn 2021. Koncept minimalisticky prepája zvislý nosný prvok a horizontálnu plochu, vložením dreveného prvku – štebla. Hlavnou myšlienkou je redukcia materiálu a využitie jeho silných stránok, pri maximalizovaní zážitku z objektu. Pružnosť a pôvab dreva, húževnatosť a tvrdosť ocele, krehká krása skla, surová estetika plechu, alebo len recyklácia/upcyklácia toho, čo je v danom okamihu dostupné. Tvarovanie štebla vychádza len z funkčnej podstaty, pričom výsledná zostava si uchováva svoju DNA aj pri použití rôznych materiálov a stavebných prvkov. Statiku konštrukcie dopĺňa akcent vo forme individualizovaného výpletu.

V roku 2019 to síce nevyšlo ale aj nominácia poteší. Steláž, šteláž, štelázia, štelajzňa – nábytok s policami bez bočných stien bol súčasťou výberu diel nominovaných na finalistov v Národnej cene za dizajn 2019. Steláž je modulová nábytková zostava, ktorej základ tvoria police a nosné tyče. Polica je inovovaná systémom drážok s vymedzovacími „pinmi“, do ktorých sú vkladané jednotlivé diely (boky, chrbty, posuvne dvierka). Tie môžu byť v rôznych materiálových prevedeniach a pomocou pinov ich môžeme premiestňovať, meniť a dopĺňať v čase. Symetrické umiestnenie drážok umožňuje obojstranné fungovanie a tak nie je definovaná predná a zadná strana zostavy. Chrbát môže byť dvierkami a dvierka môžu byť chrbtom. Modulárnosť nie je chápaná ako opakovanie, ale ako generický nástroj na vytvorenie individuálneho celku, limitovaného len vlastnou fantáziou.



Galéria